Skip to main content

Butiken början till ett lokalt mattänkande

lokala nara

 

AutoMat-butiken i Sjölunda öppnade för ett och ett halvt år sedan och är nu en av 32* i grundaren Edvin Johanssons kedja med obemannade butiker. Franchisetagaren Axel Broholm har också ett annat jobb, ett inte helt vanligt sådant, och han menar att detta med att vara stridspilot har liknelser med hur han vill driva en butik som denna.

Axel har alltså sitt ”storjobb” som han uttrycker det på närbelägna F7 Såtenäs. ”Lilljobbet” delar han numera även bolagsmässigt med Robin Sandgren som först anställdes som butikschef, men som nu är delägare. Ett riktigt kap för övrigt eftersom han pluggar till handelsekonom med inriktning på butiksdrift. Axel och Robin har för övrigt ett ovanligt sätt att ha planeringsmöten.

- Vi springer en mil i spåret och pratar samtidigt. Mycket effektivt och konstruktivt.

Axel Broholm kom i kontakt med Edvin Johansson och AutoMat av en slump och fastnade för upplägget som han kände hade likheter med jobbet i försvarsmakten.

- Det handlar om en form av utgångsfilosofi. Om att vara en betydelsefull aktör i samhället och om att använda teknik och smart mjukvara. Vår butik kan bli en plattform för ett nytt tänkande kring hur matprodukterna kommer från odlare och tillverkare till kund. På så vis kan vi bli en pusselbit i logistiken. Precis som till exempel Civilförsvaret är en sådan pusselbit i det säkerhetspolitiska arbetet.

 

kunder samt a o r

Butiken har mellan 100 och 200 kunder per dag och personal på plats för påfyllning och annat minst en gång varje dag.

 

Så förutom att förse sjölundaborna med mat och andra mer eller mindre nödvändiga varor på nära håll mellan 05 och 23, har Axel och Robin en klart uttalad målsättning att sälja så mycket lokala produkter som möjligt. Axel åker runt och besöker de här småskaliga företagen som på sina olika vis har svårt att nå ut direkt till konsumenten. Han gör upp med dem om samarbete och helt plötsligt förkortas resvägen för de här varorna samtidigt som kunderna, tack vare att butiken finns, inte behöver åka in till Lidköping och handla.

- Allra bäst känns det att de inte behöver nyttja så mycket bensin och diesel för att kunna handla.

Försäljningen i butiken går bra. Bättre än kalkylerat till och med. Robin berättar att man har mellan 100 och 200 kunder per dag och att han själv är där några timmar varje dag.

- På så vis är det ju inte helt obemannat. Jag måste ju vara här och plocka upp varor och möter naturligtvis många kunder under den tiden. Det är viktigt med den kontakten.

 

axel och robin pratar

De är kompanjoner och har båda andra sysselsättningar. Men med jämna mellanrum ses de och planerar. Ibland i motionsspåret, ibland i butiken.

 

Axel tillbringar inte riktigt så mycket tid på plats i butiken, men han är självklart med i arbetet på annat vis. Med jämna mellanrum har han dock samma jobb som Robin och allt knyts ihop för deras gemensamma planering.

En Instabox är på ingång. Det är en viktig del av servicen på platsen. Och den andra lådan, Eatbox, blir pricken över i. Axel och Robin tänker både i stort och smått.

- Vi samlar servicetjänster som bygger på teknik och smart mjukvara. Tack vare detta kan man driva serviceverksamhet utan stora investeringar. Samtidigt tänker vi att varor i butiken med kort datum kanske användas i restaurangen, ett bidrag till minskat matsvinn. Sjölunda kan bli ett mini-epicentrum av innovativa idéer.

Någon eller några måste börja, dra i gång. Nya idéer finns kanske men de måste verkställas, man måste våga. Axel berättar att Edvin Johansson och hans kedja har träffat honom hårt.

- Om inte Edvin hade startat sin första AutoMat och att det sedan utvecklats som det har gjort, hade kanske inte Ica börjat öppna obemannade butiker.

 

sivans

Det syns inte på bilden men längre ner på denna hylla finns de lokala äggen som hos AutoMat i Sjölunda inte behöver konkurrera med någon storskalig producent.

 

Avslutningsvis återkommer Axel Broholm och Robin Sandgren till detta med att knyta ihop närområdet genom att sälja lokala produkter.

- Det känns motiverande att kunna bidra till att göra det lokalproducerade utbudet mer tillgängligt. Det är inte alltid så lätt för producenterna att nå ut till slutkunderna. Vi kan därmed närma oss punkter där det är billigare att köpa lokalproducerade varor än importerade och samtidigt bidra till minskat användande av fossila bränslen. Nästa större projekt blir att ta fram en ny typ av logistiklösning och digital försäljningsyta som ska göra det lättare för småskaliga producenter att nå ut med sina varor i detaljhandeln.

* Dagsaktuell siffra. AutoMat har just nu 32 butiker med 26 olika franchisetagare.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

fonsterputs