Skip to main content

Reitan Convenience tar stora kliv mot hållbarhetsmålen 2030

qs5mak9j31mdzxbzr33m kopia

 

2021 var minst sagt ett händelserikt år för Reitan Convenience i Sverige, ett år där ytterligare kliv togs mot att nå målen i Agenda 2030. Under året fick företaget bland annat se sina klimatmål bli godkända av SBTi och i oktober lanserade man en av sina största satsningar någonsin i form av den nya PBX-butiken. 

Trots att 2021 på många sätt var ett utmanande år tog Reitan Convenience Sverige (RCS) flera viktiga steg framåt i sitt hållbarhetsarbete. En stor och viktig milstolpe var att klimatmålen godkändes av SBTi, ett internationellt samarbete vars syfte är att hjälpa företag att utveckla vetenskapsbaserade klimatmål i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. RCS:s målsättning är att samtliga leverantörer som påverkar RCS klimatavtryck, också ska ha fastställt vetenskapsbaserade klimatmål senast 2022. 

- 2021 är året då vi tog flera viktiga kliv framåt i vårt hållbarhetsarbete och mot att nå målen 2030. Vi befinner oss i en omfattande förändringsresa och vi gör det med stor ödmjukhet och beslutsamhet, därför är det en viktig stämpel att vi under året fått våra mål validerade och godkända av SBTi. Samtidigt är detta inget som vi kan göra på egen hand och det är därför vi uppmuntrar våra leverantörer att också ansluta sig till SBTi, säger Malin Eklund, Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige. 

Det föregående året innebar en rad nya innovationer och storsatsningar:

- Den kanske enskilt största händelsen var att vi i oktober äntligen öppnade upp dörrarna till den nya PBX-butiken i Albano. Ett unikt forskningsbaserat butiksexperiment och det perfekta verktyget för oss att testa, experimentera och utvärdera i en takt som gör att vi också kan implementera de hållbara lösningar som vi ser fungerar för alla våra 400 butiker. Det finns ett enormt engagemang, arbete och stolthet bakom PBX. Dels internt inom vår organisation, men också bland alla leverantörer och samarbetspartners som har varit med på resan, säger Malin Eklund.

Läs Hållbarhetsrapporten här och GRI-bilagan här.

Exempel på hållbarhetsmål som uppnåddes 2021:

 * Majoriteten av engångsartiklarna är numera gjorda av förnyelsebara material och kan enkelt återvinnas. 
* Ett tekniskt systemstöd för ökad transparens i värdekedjorna är identifierat.
* RCS har anslutit sig till och beräknat SHE Index för att främja jämställdhet och mångfald.
* Alla butiker har sett över utomhusmiljön för att skapa mer trygghet.