Skip to main content

Drycker - något av det bästa du kan sälja

ploq energidrycker

 

Du kan i princip aldrig sälja för mycket dryck. Kategorin är både nyhetsintensiv och lönsam och kunderna vet att att man alltid kan få dem kalla hos dig. Men det är viktigt att du jobbar på rätt sätt. Här får du därför lite exklusiv experthjälp med sortiment och exponering.

Vad ska man då tänka på när man sätter samman sitt dryckessortiment?

Så här säger Stina Frisell på Circle K:

- Det bra att tänka på vilka målgrupper man har samt om drycken ska vara en del av ett annat erbjudande som till exempel mat. Till mat dricker man nämligen främst kolsyrat vatten och läsk, samt numera även energidryck.

Beroende på var man är lokaliserad kan även läget påverka utbudet, säger Stina. 

- Ligger man längs vägen är det bra att kunna erbjuda något som ger förarna energi. Dricker kunden drycken direkt eller är det viktigt att kunna försluta den med en skruvkork.

- Butikens öppettider är också relevanta att ta hänsyn till för att säkerställa att man erbjuder kunden det den önskar vid det givna klockslaget. Det är också viktigt med starka varumärken. Särskilt om kunden spenderar kort tid på plats.

Tomas Hammers på Spendrups, håller med Stina och tillägger en viktig sak:

- Ta reda på topplista för varje dryckeskategori och ta med så många det går.

 

red bull dricker

Impulsgraden och nyhetssuget är två faktorer som får kunderna att köpa dryck.

 

Jessica Lundmark på Carlsberg och Per Keberg på Coca-Cola, tipsar om att hålla koll på kunden.

- Vad är det för säsong och hur kan de olika kategorierna hjälpa varandra i kundvarvet? Generellt har dryck en hög grad av impuls så här finns möjlighet till merförsäljning med samexponering och kassagångar. Så här års är kyld dryck en fin möjlighet. Glöm inte kyld alkoholfri öl, något som ökar mest, säger Jessica.

- Vilka handlar hos mig och varför handlar man? Dessa frågor bör ligga till grund för planeringen. Därefter är det viktigt att erbjuda bredd och valfrihet både på smaker och förpackningar, men samtidigt ha ett så effektivt sortiment som möjligt för att underlätta både för kunden och driften, säger Per och rekommenderar att man tar hjälp av de planogram som finns att tillgå.

 

bra coca cola och monster exponering 2

Har du gott om plats så låter du dryckerna få stor del även på golvet så här års.

 

Sebastian Kvissberg på Clean drink berättar att de har testat olika vägar och lyfter storstilat upp sin konkurrent Nocco som han tycker gjort det riktigt bra. 

- De har ett bassortiment med samma grunddesign för att sedan ”spejsa” till det med limiterade burkar som har en unik design. Vi jobbar på liknande sätt men jag kan ödmjukt ge dem att de gjort det bra på denna punkt.

Ants Kippar på Red Bull menar att konsumtionsbehovet avgör vilken bredd och djup som behövs för att täcka kategori- och produktutbudet. Att det är viktigt att ha med storsäljarna och att positionera dem synligt eftersom det hjälper konsumenten att navigera i butik, på hyllan osv.

- Tillväxten fortsätter inom dryckeskategorin, inte bara i värde och volym men även i antal lanseringar. De höga rotationerna på dryckeshyllan gör att den dagliga driften blir ännu mer en utmaning. Med det sagt är det viktigt att ge rätt utrymme till de varumärkena och produkterna som driver tillväxten långsiktigt. Trots högt antal nylanseringar så är det viktigt att ge chans till innovationer, men samtidigt fortsätta våga kapa svansar för att förenkla inköpen. Inte varje smällare är en raket, säger Ants.

 

torstforstskylt

Kampanjer är självklart så här års. Följ din kedjas planer och om du inte är med i en sådan - utnyttja leverantörernas aktiviteter.

 

Hur viktigt är det då att exponera nyheter? Vi låter Ants Kippar fortsätta:

- Man får inga som testar nyheter om de inte syns. Ett tips är därför att placera nyheten tillsammans med storsäljaren, det skapar uppmärksamhet och gör det enklare för kunden att upptäcka den.

Jessica Lundmark på Carlsberg understryker att nyheter är viktiga och kommer tillbaka till det där med öl.

- Det gäller både för nya smaker på till exempel Ramlösa eller Festis och för nya varianter i ölhyllan. Att lyfta fram nyheter på gavlar och i kylskåp ökar impulsen och skapar merförsäljning. Här försöker vi även hjälpa konsumenten med ölkunskap i hyllan. Som bekant finns det ju fantastiskt många olika ölvarianter, så en liten guidning kan hjälpa till att hitta en ny favorit.

 

skarmavbild 2022 05 18 kl. 16.36.24

En snygg och välfylld avdelning med dryckeskylar drar kunder till sig.

 

Per Keberg påpekar att det just inom convenience är väldigt många som handlar på impuls.

- Därför är det extra viktigt att exponera produkterna på ett sätt som gör dem tillgängliga i köpögonblicket. Så fram med storsäljarna i korta kundvarvet. Säljer du mat är det oerhört viktigt att exponera dryck tillsammans med mat både på skyltmaterial och i anslutning till exempelvis en korvgrill för att skapa lönsam merförsäljning. Våga fråga om kunden ska ha en kall dryck till.

- Nyheter skapar intresse och nyfikenhet för kategorin och driver stor del av tillväxten. Vi ser gärna att man exponerar nyheter tillsammans med bassortimentet – kanske med ett multiköpserbjudande -  då kunden i det läget är benägen att testa.

Tomas Hammers menar att öl och läsk/vatten 150 cl och multipack med fördel kan finnas på golvet för att ge lite extra impuls. 

- Men det är viktigt att det är tydligt prismärkt. Annars när det gäller dricka nu i 50 cl och 33 cl är det viktigt att hålla snyggt i kylen och ha segmenterat per kategori.

- Nyheter är extremt viktiga, understryker Sebastian Keberg. De driver kategorin och många nyheter lanseras ofta samtidigt. Det är ett krig därute som egentligen följer talesättet ”syns man inte, finns man inte”.

Vi återkopplar till Stina Frisell på Circle K som också instämmer om att nyheterna starkt driver kategorin.

- Många är nyfikna på att prova en ny smak vilket är anledningen till att aktörer tar fram smaker som för gemene man, är något udda. Nyheterna i sig bidrar många gånger till att kunden ofta köper sin favorit samt nyheten för att försäkra sig om en trevlig smakupplevelse.

 

bottle

Vatten, vatten, bara vanligt vatten …

 

Trender just nu. Ser ni några sådana?

- Trenden kring sockerfritt fortsätter. Merparten av de nyheter som kom under våren är med det sockerfria alternativet i fokus. Beroende på årstid är det även sommarsmaker som lockar den här tiden på året och lite åt de något exotiska smakerna som Ananas (Ramlösa), Tropical Vibes (Celsius), Nocco Juicy Breeze mm, säger Stina.

Sebastian Kvissberg hänger på detta med sommarsmakerna.

- Vi och våra konkurrenter släpper vanligen ytterligare en sommarsmak före sommaren. Frågan är om vi gör det även detta år eller om vår Classic Pineapple får stå ensam i rampljuset?

Jessica Lundmark lyfter fram alkoholfritt och sockerfritt.

- Både öl och cider fortsätter öka och fler och fler hittar till kategorin. Nya varianter lanseras på löpande band, sortimentet ökar och hyllan breddas. Vi ser även ett ökat intresse för Radler, som vi lanserade förra året och som vi nu följer upp med Pripps Radler Grapefrukt. Sist med inte minst. Sockerfritt är en tydlig trend. Något som vi följer upp med nya Festis-smaker och där Pepsi Max leder vägen.

Per Keberg tar upp trenden med hållbarhet

- Det finns ett stort intresse kopplat till innehåll, förpackningar etc som kommer påverka både vad vi ser i hyllan och hur vi konsumerar dryck i framtiden. Sockerfritt generellt går som tåget både inom läsk och energi. Vi ser flera nyheter med smak av Vattenmelon som ser ut att bli sommarens smak.  

Från Spendrups horisont ser Tomas Hammers att stilla vatten ökar rejält, kanske för att det var detta som tappade mest under pandemin, och ger oss lite konkreta siffror.

- Rullande 12 veckor 2022 enligt Nielsen ser det ut så här på SVH: Kolsyrat vatten + 11%, Stilla vatten +32%, ÖL 3,5% -5% ( ökade bra under pandemin), Läsk +2,4% och Funktionsdryck +10%.

 

Carlsberg

Trenden med alkoholfri öl är fortsatt stark.

 

På OKQ8 är man  precis i uppstarten av dryckens allra viktigaste säsong. Det stora fönstret för dryck är lanserat och utvecklingen av förändringar och nyheter börjar synas i siffrorna.

- Många satsar på att lansera årets stora nyheter nu inför sommaren, och vi kan se ett stort intresse för nyheter generellt och ”limited editions”.  Sockerfria alternativ har också en väldigt fin tillväxt, säger Moa Malmberg, kategoriansvarig som tycker att de lanseringar som lägger sig ovanpå den ordinarie försäljningen är extra roliga.

- Några klassiska varumärken och artiklar har fortfarande extremt hög försäljning, så viktigt för oss blir balansen mellan att ha ett sortiment som rymmer roliga nyheter och framtidens guldkorn samtidigt som våra storsäljare förtjänar mycket plats hos oss och har en hög efterfrågan hos våra kunder.

 

kund med tva burkar

Kunden är nyckeln till din lönsamma dryckesförsäljning. Utgå alltid dennas behov.

 

Sista ordet går till Ants Kippar som berättar om Red Bulls sommarplaner.

- Vi fortsätter med att aktivera konsumenten genom attraktiva butikskampanjer och roliga event runt om i landet. Fokus kommer vara på en av våra häftigaste upplevelser som kommer tillbaka till Sverige, nämligen Red Bull Lådbilsrally.

- Dessutom lanserade vi nyss årets Red Bull Summer Edition med smak av aprikos och jordgubb. Multipack är också något som är intressant för energidryckskategorin då det är en bra möjlighet för butikerna att driva upp snittkvittot, precis som med läsk. Av just den anledningen adderade vi Red Bull Red Edition 4-pack med smak av vattenmelon till vårt sortiment.

 

Text: Gunilla Pihlblad

Foton: Egna samt från leverantörer och kedjor