Skip to main content

7-Eleven och Pressbyrån tar bort sockret och alla E-nummer från korvarna

nqcwnwz1ngpwxvpgypzy kopia

 

Nu försvinner sockret och alla E-nummer från korvarna som säljs på 7-Eleven och Pressbyrån. Uppdateringen innebär att alla animaliska korvar inte längre innehåller något tillsatt socker eller E-ämnen. Det kommer inte heller finnas något nötkött i korvarna. 

Årligen säljs ungefär 8 miljoner korvar på alla Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Nu slopas sockret och alla E-nummer i de animaliska korvarna, vilket har kunnat ersättas med naturliga ingredienser. Genom butiksexperimentet PBX har Reitan Convenience i Sverige kunnat testa vilka produkter som är de mest hållbara och bra nog att implementera på alla 400 butiker. Leverantören som möjliggjort denna förändring genom sitt produktutvecklingsarbete är Lindvalls Chark som levererar all animalisk korv till 7-Eleven och Pressbyrån. Förändringen innebär också att det inte längre kommer att finnas något nötkött* i korvarna.

- Genom att jobba med leverantörer som tar hållbarhet på allvar kan vi också säkerställa att det vi säljer i butikerna är så bra som möjligt. Våra kunder vill enkelt kunna göra hållbara val och därför är det viktigt för oss att hela tiden testa och utvärdera vilka produkter vi vill erbjuda våra kunder med gott samvete, säger Lorance Ljungqvist, kategorichef, Reitan Convenience Sverige.

Vanliga ämnen som korvar innehåller är E250 Natriumnitrit, E326 Kaliumlaktat, E325 Natriumlaktat, E300 Askorbinsyra men nu slopas alltså alla E-ämnen i de animaliska korvarna som framöver enbart kommer att innehålla naturliga ingredienser och en vinägerbaserad ingrediens. Reitan Convenience i Sverige kommer fortsätta testa produkter och leverantörer på PBX för att se vad som är hållbart nog att implementera till alla de 7-Eleven och Pressbyrån som finns.

- PBX är vårt living lab som hjälper oss att navigera mot framtidens convenience. Där ska vi kontinuerligt testa nya produkter, tekniker, kommunikationsgrep och nya sätt att driva convenience på. Det som funkar på PBX ska sedan stegvis implementeras i alla våra butiker. Allt för att på ett hållbart sätt kunna bidra till att förenkla våra kunders vardag och göra det enkelt för kunden att själv göra medvetna val, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör, Reitan Convenience.

*Omfattar alla animaliska korvar utom högrevskorven