Skip to main content

Direkten i startgroparna för semi-obemannat

svante fixad

 

Direkten närmar sig start för att erbjuda sina medlemsbutiker möjligheten att jobba med mer eller mindre obemannade system. - Det kommer inte passa alla men för en hel del är det en överlevnadsfråga. Så vi behöver hitta rätt lösning för respektive butik säger vd Svante Törnqvist.

Ni har alltså en särskild satsning för att hjälpa era butiker att testa obemannat på ett eller annat vis?

- Vi kommer den närmsta tiden starta ett antal pilotbutiker, för att därifrån lära oss hur vi ska dra nytta av ett semi-obemannat koncept. Vi är i en testfas.

- Det kan även tillkomma helt obemannade butiker, men då har handlaren mest troligt redan en traditionell butik som agerar hub för den tillkomna obemannade enheten. Det finns redan väldigt många aktörer som är på bollen att drifta ett kluster av helt obemannade butiker, dit tror jag inte att vi kommer gå i speciellt hög utsträckning. Det främsta målet vi har just nu, är att erbjuda handlare i befintlig butiksstruktur möjligheten till en semi-obemannad lösning.

Vad är det ni erbjuder?

- Nu vill jag först säga att det här är i ett tidigt skede, det är som sagt en pilot och då ska man vara lite försiktig i vad man lovar. Men i det större perspektivet så vill vi erbjuda ett enkelt sätt för våra handlare att komma igång med semi-obemannat och det till en rimlig kostnad. Vi vill sänka tröskeln för våra medlemsbutiker så mycket det bara går och så att man kan ta steget att erbjuda sina kunder en betydligt mer flexibel shopping och därmed även en förbättrad service.

- Vi kommer testa lite olika nivåer inom ramen för ”obemannat”. Enklast möjliga variant blir att butiken erbjuder sina kunder att själva scanna varor och betala med mobilen under normala öppettider. En lite mer omfattande förändring blir de butiker som låter kunden låsa upp dörren med mobilt Bank-id, för att sedan kunna scanna vid en terminal eller med mobilen. I dessa fall kommer det även behövas en del modifieringar av själva butiken. 

Vad måste handlarna själva göra?

- Handlaren kommer behöva ta en stor och aktiv roll. Det är som exempel en hel del driftsfrågor som kommer i spel och utan en kunnig handlare så kommer det inte fungera. Vi erbjuder inget självspelande piano.
Det viktiga just nu är därför att hitta rätt handlare som verkligen tror på själva idén och som är intresserade av att utveckla sin butik ett rejält steg tillsammans med oss.

Hur tror du att det kan påverka era butiker och deras framtida verksamhet?

- Tekniken i sig ger oss väldigt många extra ”kassor”, dels traditionell självscanning via en terminal, men främst genom att kundernas mobiltelefoner nu blir en kassa. Detta ger oss rätt hanterat möjligheten till mycket mer flexibla öppettider. Målet måste vara högre försäljning till lägre eller samma kostnader.

- En mindre butik behöver troligen inte heller ta bort värdefull säljyta för en extra fysisk kassa, mobilen kommer räcka långt i de flesta fall. Sen förstår jag att det kan finnas en oro i branschen om man kan lita på kunden. Men de varor vi kommer erbjuda obemannat är de som har bra marginaler. Vi vill föra i bevis att kalkylen går
ihop och att den är lönsam.

Kommer det att kunna förbättra servicen i butikerna?

Vi kommer ju närmare våra kunder genom att vi i lägre grad står bakom en kassa, att vi istället är mer ute bland kunderna. Det är en effekt som skulle kunna uppstå när flexibiliteten att betala blir större.

- Schemaläggning av personal är svårt och det har absolut inte blivit lättare efter pandemin. Rätt personal är otroligt viktigt - men även att de arbetar vid rätt tid. En positiv effekt skulle kunna vara att vi klarar av både toppar och dalar på ett bättre sätt och att våra kunder därmed känner att de får en ännu bättre service. En butik har lika mycket i fasta kostnader dygnet runt. Med längre öppettider utan personal, skulle ekvationen ge oss handlare som mår bättre rent ekonomiskt.

Hur är intresset från era butiker?

- Intresset är väldigt stort från handlare och jag är därför övertygad om att många fria handlare kommer fortsätta söka sig till oss på Direkten. Speciellt när vi väl fört i bevis att semi-obemannade butiker fungerar som tänkt. Så nu ska vi bara genomföra detta i verkligheten.

Text och foto: Gunilla Pihlblad