Skip to main content

Coca-Cola i Sverige hyllar människorna bakom varumärkena med 100 berättelser från sina medarbetare

h8epzpbaeft3bxsauoew kopia

 

Nu lanserar Coca-Cola i Sverige initiativet 100 Voices. Med 100 intervjuer lyfts berättelser från lika många medarbetare i syfte att hylla de många perspektiv och historier som finns inom företaget. Berättelserna kommer från medarbetare i hela verksamheten och handlar om allt ifrån första mötet med Coca-Cola till att åka skidor till kunden, att ha kollegor i hela världen och hur drömmen om en häst öppnade dörren till en oväntad karriärväg. 

I Jordbro, strax utanför Stockholm, har Coca-Cola i Sverige sin produktionsanläggning. I år är det 25 år sedan det första spadtaget togs till den anläggning som idag förser det svenska folket med över 400 miljoner liter dryck årligen. På Coca-Cola i Sverige jobbar människor från hela världen och av de över 700 medarbetarna finns cirka 500 på anläggningen i Jordbro. Runt om i hela landet arbetar dessutom Sveriges största kår av fältsäljare.

- Att under året få chans att hylla våra medarbetare lite extra och bjuda in till en värld av spännande och personliga historier känns mycket speciellt. Varje dag lämnar nära 1,5 miljoner liter dryck vår anläggning här i Jordbro och för att vi ska kunna förse hela Sverige med våra drycker så har vi över 700 fantastiska kollegor. Coca-Cola i Sverige är en samlingsplats för människor från hela världen med en otrolig bredd av kunskap, erfarenheter, yrkesroller och bakgrunder. 100 Voices är en hyllning till dem alla, säger Jenny Primér, chef för People & Culture på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. 

100 Voices är ett initiativ för att hylla och lyfta fram medarbetare på Coca-Cola i Sverige med anledning av att det är 25 år sedan det första spadtaget togs till produktionsanläggningen i Jordbro. I centrum står 100 historier från lika många medarbetare. Historierna kommer att synliggöras på en mängd olika sätt under året i syfte att öppna upp och ge en inblick i den svenska verksamheten. Bland berättelserna finns historier om hur det är att byta roll inom Coca-Cola och flytta från Filippinerna till Sverige. Berättelser om att gå från praktik till anställning och vägen till en ledarposition samt berättelser om en stark gemenskap som skapar vänner för livet.

På coca-cola.se/100voices kan du ta del av alla historierna och läsa mer om initiativet. 

Tre utdrag ur berättelser från 100 Voices

- Vi jobbar verkligen med våra kundrelationer och jag kan se hur det bidrar. Många har en negativ bild av säljare. Vi har jobbat stenhårt med att vi inte ska vara en sådan säljorganisation. Vi jobbar ihop med kunderna för att förstå deras behov, se resultat och vinna tillsammans, säger Emma Talajic, fältsäljare på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. 

- Vi är hjärtat av företaget. Vi blandar all dryck och levererar den vidare in i produktionen innan den når kunder över hela landet. När jag tittar på en flaska och inser att jag är en av dem som gjort innehållet så känns det underbart. Även om barnen där hemma kan retas ibland och på skoj säga “Pappa har du gjort den här? Den smakar blä!”, säger Halil Tok, produktionsmedarbetare på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

- Det finns väldigt mycket kreativitet här och det är häftigt att se den kraften som kan komma från samarbete. Någon kan få en idé om vad som saknas på marknaden och då kan vi hjälpas åt att konkretisera den. Det ger känslan av att vi gör skillnad från början till slut, säger Emma Blomborn, chef för New Initiatives på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Det här är Coca-Cola i Sverige

- 700 medarbetare, varav 500 i Jordbro utanför Stockholm.
- Över 40 olika nationaliteter finns representerade.
- För 25 år sedan togs det första spadtaget till anläggningen i Sverige. 
- 2021 certifierades produktionsanläggningen som klimatneutral, som en av de två första i den globala koncernen. 
- Produktionsanläggningen i Jordbro tillverkar 1,5 miljoner liter dryck om dagen.