Zürich målet för årets Study Tour

skarmavbild 2022 06 08 kl. 17.39.38

59 personer från den svenska convenience-branschen reste tillsammans till Zürich 1-3 juni.

 

Årets inspirations- och nätverksresa för convenience-branschen gick till Zürich. Det var Convenience Stores Swedens nionde i ordningen och den slog ett rejält rekord i antal deltagare. Häng med på en snabbspolad version av de tre dagarna där deltagarna förutom att ”göra affärer” med varandra också fick se en hel del av den schweiziska servicehandeln.

59 personer med samma brinnande intresse för sin bransch, sina kedjor, sina kategorier och sina kunder. På samma ställe från arla morgonstund på flygplatsen dag 1 till hemkomsten på eftermiddagen dag 3. Intensivt är bara förnamnet, men det gäller att vara effektiv och hinna med så mycket som möjligt på kortast möjliga tid.

- Våra resor lockar fler och fler för varje år och är uppskattade inte minst för att de sammanför alla inom branschen på ett unikt vis. Här umgås konkurrenter med varandra och varandras kunder, säger CSS:s vd Bengt Hedlund och berättar att resan ingår i medlemskapet i CSS Networking Program som är öppet för kedjor, leverantörer och grossister.

- Vi har under åren besökt såväl europeiska storstäder som USA och lärt oss mycket och den internationella convenience-marknaden.

 

brodvarme

Varmhållning av on the go-produkter var vanligt i Zürich.

 

En lärdom som många tycks vara överens om, och som inte ska underskattas, är den att vi är duktiga och ligger långt framme i Sverige.  Vilket inte hindrar att man vid sidan av själva nätverkandet också hittar enstaka idéer och detaljer som man kan ta med sig hem till sitt fortsatta arbete.

En aha-upplevelse för många på denna resa var till exempel att det är dags att börja se över möjligheten att sälja varma on the go-produkter via värmeskåp. Något som visserligen är på gång men som kanske fick en extra knuff av det man såg i butikerna i Zürich.

 

skarmavbild 2022 06 08 kl. 18.31.24

Två trios med svenska convenience-tjejer. Från vänster: Moa Malmberg från OKQ8 med Anna Pehrson och Stina Frisell från CircleK. Åsa Ottersten från Estrella, Helene Lassila och Johanna Adolfsson från Privab. 

 

På väg från flygplatsen till hotellet i centrum stannade vi och besökte tre olika bensinstationer med butiker. Två av dem låg praktiskt nog mitt emot varandra - Coop Pronto samt Socar Migrolino som är marknadsledande i Schweiz. Migrolino samarbetar med olika partners som till exempel Shell och Socar. Den tredje, Avec 24/7 Tamoil, var bemannad på dagen och obemannad under natten. Ägaren ser potential i en sån här hybridlösning, då befintliga butiker endast behöver utrustas med rätt teknik och integreras i avec 24/7-appen.

 

1

Blandade bilder från bensinstationer.

 

Vi svenskar fick direkt klart för oss att öppethållande-reglerna är helt annorlunda i Schweiz där supermarkets och liknande har ganska stora begränsningar. Inte heller alla småbutiker får ha öppet hur som helst. Detta blev uppenbart i sortimentet där minilivs-inslaget var stort. Många konstaterade att man lyckats väldigt bra med att få plats med mycket på liten yta och att man hade bra och överskådlig exponering och skyltning. Däremot var det betydligt mindre fast food än vi är vana vid.

 

jenny fotar

Det gäller att man dokumenterar. Här ser vi Jenny Mårtensson från Orkla Foods i en böjande variant.

 

Några av våra brödleverantörer noterade att det kanske är dags att vi hemma i Sverige vågar satsa mer på nybakat matbröd. Idag är det ju stor övervikt på kaffebröd. Glassleverantörerna såg minst två intressanta fenomen. Dels att man ställer ut boxen utanför butiken för att få fler försäljningspunkter och högre impulsgrad. Dels att man ”vågar” låta flera stora varumärken dela karta och boxar med sina storsäljare.

 

2

Under konferenspasset medverkade NACS Europadirektör Mark Woltmann via inspelad länk medan Thomas Wielenmann från Migrolino fanns på plats ”in person”.

 

Under eftermiddagens konferenspass fick vi besök av Thomas Weilenmann från Migrolino som pratade väldigt öppet såväl om den egna verksamheten som om den schweiziska convenience-branschen. Vi tyckte att detta var så intressant att vi återkommer i nästa nummer med en specialartikel.

 

32

Besöket på Migrolinos nya konceptbutik Gooods var intressant tyckte många. 

 

Under den andra dagen gjorde deltagarna butiksbesök på egen i hand i mindre grupper. På centralstationen kunde man koncentrerat titta på mycket eftersom Shopville-Zürich Main Station är som ett stort köpcentrum i sig. Här finns massor av convenience- och foodservice-koncept såsom Caffè Spettacolo, Coop to go, Kkiosk, Zigarren Dürr, Bakery Bakery, Sprüngli confiserie och Lolipop samt Läckerli Huus konfektyr. Ett riktigt eldorado av convenience, fast food och café/bageri.

 

4

På Zürich centralstation finns ett  eldorado av convenience och mat. Notera att pirogståndet har en varmhållningsplatta till vänster.

 

På närbelägna Bridge kunde man få sitt lystmäte av foodservice i saluhallskaraktär och med foodcourt-servering. Här hittade vi bland annat Kalte Lust - glass, J’Cocos - konfektyr, Banchips - chips gjorda av banan, Foodoo - innovativa produkter gjorda på ”räddade” grönsaker, Foodspring - bars och Mahler & Co - frukt- och nötgodis. Centralt i Zürich besöktes också två olika koncept inom Migrolino; Migrolino Fresh och Gooods (ja det ska vara tre o). Det sistnämnda  en helt nyöppnad butik med starkt fokus på både fräschhet och hållbarhet.

 

5

Kanske den fräschaste butiken av dem alla - Coop to go på centralstationen.

 

Finns det då någon typiskt schweizisk convenience-produkt? Nej, det kan man inte säga. Det närmaste man kan komma en specialitet på to go-området är förmodligen ”Birchermüesli”. Produkten har fått sitt namn från Maximilian Bircher-Benner som i början av 1900-talet introducerade denna blandning av flingor, nötter och torkad frukt till sina patienter på sanatoriet i Zurichberg. Müslin blötläggs i mjölk kvällen innan den ska ätas och blandas sedan med yoghurt.

Cigaretter köps oftast längs väg i kiosker och butiker. En stor kedja är ”Kkiosk” som är marknadsledande på kioskfronten och som fokuserar på tobak, lotter och spel, snacks och press. Man noterar även en växande andel färdigmat och drycker samt olika digitala tjänster.

 

6

Ni som vill se mer från Zürich har en artikel i nästa nummer, och senare även en film, att se fram emot.

 

Schweiz är som bekant ett dyrt land att leva i. Generellt sett är prisläget 30 procent högre än i Sverige. Schweiziska löner är i många fall dubbelt så höga och skattetrycket är generellt sett lägre - det varierar beroende på vilken kanton man bor i. Å andra sidan måste man bekosta mycket av den välfärd som i Sverige regleras med skatt, på egen hand. De två tydligaste exemplen är barnomsorgen och sjukförsäkringen.

Vi återkommer som sagt i nästa nummer med en artikel om Migrolino och de olika koncepten inom detta företag. Däri kommer det också att finnas en del allmänna fakta om den schweiziska convenience-marknaden. Lite längre fram publicerar vi även en liten film från denna CSS Study Tour.

Text och foto: Gunilla Pihlblad


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.