Skip to main content

Tredje gången gillt för Anna

anna nara

Anna Rosenqvist fick två fina utmärkelser vid Reitan Convenience Sveriges riksmöte förra veckan.

 

Tre gånger har hon varit nominerad till att blir årets köpman inom Pressbyrån. Två har hon stupat på mållinjen men förra veckan höll det ända fram. - Jag är väldigt glad och rörd, säger Anna Rosenqvist, köpman på Örebro central. Både över detta och att dessutom vara anmäld till Convenience Retail Awards.

Anna har synts i dessa spalter tidigare. Då har det bland annat handlat om hennes stora sociala patos och alla aktiviteter hon, ensam och tillsammans med andra i kedjan, dragit i gång för att hjälpa utsatta. Hon har jobbat inom Pressbyrån och 30 år,  de senaste 20 åren som köpman. Hon har konsekvent använt alla verktyg och alla standars som finns inom Reitan Convenience Sverige, och hon har haft många egna idéer och en stark drivkraft som år efter år kvalificerat henne att tävla om att bli Sveriges bästa köpman.

- Självklart så är bra försäljning och god lönsamhet målet. Det bästa är att det går att kombinera med att hjälpa andra. Att kombinera det vanliga jobbet med sociala insatser går numera av bara farten både för mig och mina medarbetare, säger Anna och förklarar att det hänger samman med en annan form av socialt tänkande i företagandet.

- Nämligen kontakten med företag och med nya sätt att marknadsföra och sälja. Här har pandemin drivit på en utveckling som fanns även tidigare. Det handlar om såväl samarbete med SJ som om att köra ut fika eller annat till kontor och konferenser.

 

grattiskylt

Måndagen efter riksmötet var det festpyntat i butiken och det bjöds på fika med bullar.

 

Insamlingsfika av olika slag har pågått ett antal år. Utdelning av produkter till hemlösa har kommit senare. Det mest aktuella är inte överraskande hjälp till ukrainska flyktingar.

- Vi bad Comviq om tusen kontantkort att dela ut till flyktingar i samarbete med vår granne Migrationsverket. De kostar 45 kronor ut till kund och vi fick dem, en mycket fin gest från Comviq. När de hämtats upp har vi bjudit på fika med bullar och glass. Åtgången var stor, vi har bara några enstaka kvar.

Trots läget på en stor järnvägsstation lyckades Anna Rosenqvist hålla röda siffror borta under pandemin. Nu ligger omsättningen till och med över 2019 och lönsamheten uppnås genom ökad försäljning - från redan bra nivåer - av fika och snabbmat. Frukost till resenärer i samarbete med SJ är också en bra bidragsgivare. Lägg till företagsbeställningar och det Anna kallar ”lockelsefika”, till exempel att bjuda någon man tycker om på kaffe och bulle.

På Reitans riksmöte fick hon inte bara ta emot det finaste priset av alla. Dagen innan blev hon även utsedd till bästa värderingsstyrda ledare i kedjan.

- Därför trodde jag verkligen inte att jag skulle få årets köpman också, säger hon och berättar att glädjen och rörelsen fullkomligt exploderade när alla i den ordinarie personalstyrkan dök upp på festen i Göteborg.

- Det var Reitan som hade ordnat med en riktigt lyckad överraskning.

 

skarmavbild 2022 06 22 kl. 14.10.00

Personalen betyder oerhört mycket för Anna Rosenqvist. (Foton från Reitan Convenience Sverige).

 

På riksmötet presenteras nyheter av olika slag. Både på själva konferensdelen och på mässan där alla de stora leverantörerna deltar. Det Anna känner störst sug efter är möjligheten att få kaffemaskinen uppgraderad så att man kan sälja kallt kaffe. Annars såg hon lovande nyheter inom bland annat bageri och energidrycker och ser fram emot ett nytt sätt att avläsa och mäta både kundreaktioner och kundflöden.

När vi besöker Anna i butiken på måndagen efter träffen och prisutdelningen är det full fart på firandet. Det är ballonger och skyltar och det bjuds på fika och alla är glada. Anna strålar mer än vanligt och säger att, visst är det fest idag men annars är det bara att fortsätta jobba. 

- Mitt mål är att vara nominerad nästa år igen. 

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

PRESUMTIV VINNARE

skarmavbild 2022 06 22 kl. 14.14.18

 

Nominerad av Convenience Stores Sweden för att under en lång tid som köpman ständigt ha jobbat med utveckling och  lönsamhet - med gott resultat - samt för att hon gjort sociala insatser till en naturlig del av verksamheten. Under pandemitiden har hon, trots läget på en stor järnvägsstation, lyckats hålla siffrorna svarta och detta tack vare ökade satsningar på bland annat försäljning till företag.

PRESSBYRÅN ÖREBRO CENTRAL

Butik med café
Drivs av köpmannen Anna Rosenqvist

 

kaffehylla