Skip to main content

De sparade 60 000 kronor om året på sitt medlemskap

skarmavbild 2022 06 28 kl. 15.53.34

 

När Kristiina Hampinen och Mikael Haanpää tog över Järnvägskiosken i Tierp för 12 år sedan, tog de också över en del befintliga avtal. Efter ett par år kom de i kontakt med Convenience Stores Sweden, och insåg att det fanns mycket pengar att spara på ett medlemskap. Närmare  bestämt 48 000 kronor om året på kortavtalet, och försäkringspremien sjönk från 40 000 kronor till 28 000. - Det enda vi ångrar är att vi inte gick med tidigare, säger de.

Järnvägskiosken, eller ”Gulan” i folkmun, är en fristående byggnad på 70 kvadratmeter. En klassisk kiosk- och gatuköksrörelse som också innefattar en glassbar. Mer känd än man kanske anar, eftersom David Batra använt den till en av sina boktitlar: ”Nu är toan i Tierp invigd” …

Kristiina berättar att det var mycket att göra när de tog över. Kiosken hade varit igenbommad ett tag och det mesta var nedgånget. De byggde sedan också ut kiosken.

- Därför tog det ett par år innan vi överhuvudtaget hade tid att börja titta på vad vi egentligen betalade för vissa saker. Jag tyckte att kortmaskinen och inlösenavgifterna var väldigt dyra, men visste inte riktigt vad man kunde göra. I samma veva fick vi med oss ett exemplar av Convenience Stores News från en mässa och läste om medlemsförmånerna. Jag satte fart direkt med såväl kortinlösen som försäkring.

Pengar att tjäna på ett medlemskap

- Det visade sig att vi kunde sänka försäkringspremien från 40 000 till 28 000 kronor om året och det var lätt att byta. I samband med ett elavbrott under natten förstördes massor av varor och då visade det sig också hur smidigt det gick att få ersättning, säger de.

Då har Kristiina och Mikael alltså sparat in 12 000 kronor. Nästa steg blev att byta kortinlösare.

- Vi betalade då 1,25 procent för bankkort och 1,80 procent för kreditkort och sålde för mellan 600 000 och 700 000 i månaden, säger Kristiina som efter bytet till Elavon via CSS betalar 0,30 procent.
- Det blir stora pengar för en liten kiosk. Avgiften till CSS ska naturligtvis räknas in, men det blir ändå mycket pengar.

Kristiiina och Mikael har precis slutfört försäljningen av sin rörelse och den nya ägaren har uppmuntrats att ta över såväl medlemskap som avtal. Nu uppmanar de alla som läser detta att verkligen se över sina nuvarande avtal.

- Man jobbar mycket och tar sig kanske inte tid till sådant. Kanske tycker man också att det är lite krångligt att jämföra. Men det är viktigt eftersom det i längden betyder mycket för ekonomin.

 Vi hjälper dig att jämföra

Och för den som vill ha hjälp med att just jämföra, så går det alldeles utmärkt att kontakta oss på CSS. Vi hjälper dig gärna. Välkommen att kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Här kan du också få en offert direkt från vår samarbetspartner Adekvat Försäkring

Text: Gunilla Pihlblad

Foto: Järnvägskiosken i Tierp