Skip to main content

Kraftig uppgång för branschen under kvartal två

skarmavbild 2022 08 15 kl. 19.06.51

 

Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Andra kvartalet 2022 visar på en kraftig uppgång för branschen. Index steg med 10,4 procent jämfört med samma kvartal året innan.

Under pandemin 2020 och 2021 så tappade branschen stort under mer än fyra kvartal i rad. När restriktionerna började lätta så har nu branschen gradvis stigit kraftigt under de senaste fyra kvartalen.  

skarmavbild 2022 08 15 kl. 19.22.31 

 

- Därmed så kan man säga att branschen har återtagit hela tappet som uppstod under pandemin, säger Convenience Stores Swedens vd Bengt Hedlund. Det är också imponerande att se hur både kedjor och fristående handlare aktivt ställt om för att möta andra kundbeteenden och då passat på att utveckla försäljningsmetoder och leveransmetoder, fortsätter Bengt.

När pandemin startade så befarade man en kraftig nedläggning av butiker, men det har i stort sett uteblivit. Vi såg att butiker i bostadsnära lägen ökade sin försäljning, medan butiker nära arbetsplatser och i resecentrum tappade kraftigt sin försäljning. Under de senaste kvartalen har det sakta återgått till det normala. Trafikbutiker längs vägarna har inte drabbats i lika stor utsträckning utan tuffade på i stort sett oförändrat under pandemin.

 

skarmavbild 2022 08 15 kl. 19.22.59 

 

- Nu får vi hoppas att nya mutationer av viruset fortsätter att bli snällare så vi slipper nya restriktioner kommande vinter. Och vi hoppas förstås också på ett riktigt bra tredje kvartal framför allt med tanke på det fina sommarvädret som kan ha bidragit till ökad försäljning under slutet av sommaren, avslutar Bengt.

Bilder från HUI Research / Convenience Stores Index