Skip to main content

Salt, sött och spel är ett vinnande koncept

skarmavbild 2022 08 22 kl. 17.14.53

Magnus Pettersson 

På Sött & Salt i Kungälv norr om Göteborg är det spel och godis som är stommen i verksamheten. Sen Magnus Pettersson tog över butiken för åtta år sedan tillsammans med sina två syskon så har inte verksamheten förändrats särskilt mycket, istället har man utvecklats. Bland annat har omsättningen vad gäller spel mer än fördubblats.

Magnus Pettersson köpte butiken för åtta år sedan tillsammans med sina syskon Pernilla och Christan. När de tog över vad det en Hemmakväll i lokalen, men Magnus berättar att det funnits liknande butiksverksamhet i lokalen betydligt längre än så.

- Mina morbröder startade verksamhet här i denna lokalen för 32 år sedan. Då var det filmer och spel som gällde, sen växte kategorin godis i takt med att film fasades ut. Jag jobbade här då också på den tiden, det var här jag startade min resa, säger han.

Butiken har alltid varit stora på spel. När Magnus tog över så var det redan en väl inarbetad del av verksamheten.

- Sen vi tog över så har vi dubblat omsättningen på spel, vad gäller ATG har vi till och med lyckats tredubbla den.

 

skarmavbild 2022 08 22 kl. 17.22.24

Butiken har blivit nominerad till årets servicebutik hos Svenska Spel i år.

 

Det märks att han själv är intresserad och engagerad av just spelet. I butiken erbjuds kunderna de flesta spel, och man säljer ganska mycket andelar på hästar. Förra året var lite av ett mellanår men man är duktig på andelar berättar han. Det har blivit många vinster över tid och vinsterna är viktiga, för de drar fler kunder som vill vara med. Vinner man inte så ofta, så minskar omsättningen. Vem gör andelarna undrar vi?

- Jag gör cirka 90 procent av alla andelar själv. Jag är väldigt engagerad i det och lägger ner kanske 15-20 timmar på spelet varje vecka. Det måste man för att det ska bli något bra. Det är inte så lätt som man tror, säger Magnus. 

Det här med nätspel har butiken känt av såklart, och det är både på gott och ont menar Magnus. 

Butiken är själv stor vad gäller andelar på nätet. Man har över 9000 medlemmar på ATG och knappt 4000 på Svenska Spel, men självklart har man märkt av att många kunder slutat komma till butiken och spela. De sitter hemma och spelar istället.

 

 skarmavbild 2022 08 22 kl. 17.21.36

Omsättningen på spel har ökat rejält sen Magnus och hans syskon tog över. 

 

Godiset är också en kategori som är viktig för verksamheten. Man säljer bra trots konkurrens från Ica, Hemmakväll och Godiscity. Drickor är även det en bra kategori. Framförallt när den närliggande skolan är öppen. Under terminerna säljer de mycket drickor, men under sommaren är det lugnare på den fronten. Det är lugnare på sommaren rent allmänt faktiskt.

Kungälv är ingen turiststad menar Magnus, och jämför med Stenungssund där han tidigare drev butik i 12 år. Där var det mycket mer aktivitet och turister på sommaren, vilket också märktes i butiken.

Hur ser de på framtiden och har de funderingar kring att utveckla verksamheten med ytterligare något? Magnus tycker att det händer en del spännande saker i tobaksbranschen just nu med till exempel e-cigaretter och det niktotinfria vita snuset. Och han har ansökt om det nya tillståndet. 

- Vi hade besök för tre månader sedan av myndigheterna och de hade inga synpunkter vid kontrollen. Det gäller att vara påläst. Jag har lagt fram ett förslag till dem att det borde finnas en digital utbildning för att få sälja tobak, att man ska kunna lära sig reglerna ordentligt och sen få ett certifikat för att få sälja tobak. Som ett körkort. 

- Vi har aldrig blivit tillfrågade att sälja ful-tobak. De oseriösa butikerna får förhoppningsvis inga tillstånd, säger han.

 

img 4618 

Godis säljer man mycket av trots närliggande konkurrenter.

 

Vad gäller framtiden så menar Magnus att det fungerar ganska bra som det är. Spelet ligger ganska konstant och på en bra nivå, och spelbolagen kommer med lite nya produkter då och då villket gynnar butiken. Det fungerar bra att leva på verksamheten som den är. 

Dock har man funderat kring det här med att sälja mat, kaffe och bullar men det tar emot lite enligt Magnus. Det beror i huvudsak på de olika tillstånd som behövs och den egenkontroll som krävs erkänner han. Dessutom har Ica ett café och Subway är en av grannarna. 

- Vi är öppna för det, men det är inget som är aktuellt just nu, säger han. Vår inrikting är spel och godis, det är där vi tjänar våra pengar. 

 

 skarmavbild 2022 08 22 kl. 18.00.58

 

Och att man är duktiga på spel råder det inget tvivel om. Butiken har blivit nominerad till årets servicebutik hos Svenska Spel i år. Butiken var en av tre. De har också nominerats hos ATG några gånger. 

- Vi är nog bland topp 20 i landet av de största butikena inom spel, vi är starka på det området. Det känns bra och vi upplever att vi är poplära här i området. Vi hade en snygg andel nyligen. Den kostade 106 kronor och gav 41 000 kronor var till kunderna,säger han.

Salt & Sött sponsrar också gärna lite olika lokala klubbar och försöker vara aktiva på sociala medier för att nå ut. På Facebook har butiken runt 3500 följare. 

- Det gäller att vara på hugget och aldrig bli mätt i den här branschen, avslutar Magnus.

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt