Skip to main content

Anna Wallenberg summerar sitt första år som vd för Reitan Convenience Sverige

skarmavbild 2022 08 31 kl. 12.24.39

Anna Wallenberg har nu varit vd för Reitan Convenience Sverige i ett år. Här tillsammans med nye digitaliserings- och IT-direktören Henric Carlsson.

 

Hon kom in i ett läge när pandemin började klinga av och vägen tillbaka började visa tillväxt. Att skapa energi i organisationen blev ett fokus samtidigt som digitaliseringsarbetet tog fart. Nu har Anna Wallenberg varit vd för Sveriges största convenience-kedja i drygt ett år och hon säger att det finns mycket att känna sig stolt över i den rollen.

Inte minst gäller det försäljningen som återhämtat sig lika snabbt som den försvann när pandemin gjorde sitt intåg.

- Det går bra, vi tappade men har kommit tillbaka och är stolta men inte nöjda, säger hon och förklarar att nöjd inte är något bra tillstånd.

- Man ska alltid vilja lite mer. Och vi har en fast beslutsamhet att stötta våra köpmän.

Hon kom från apoteksbranschen och hade levt med turbulensen pandemin skapade. Var helt enkelt fokuserad på kris men visste samtidigt hur viktigt det var att skapa energi i organisationen.

- Vi tappade mycket kunder på kort tid men dessbättre kom de tillbaka lika snabbt. Det handlar om omställning och om att ge köpmännen rätt förutsättningar i båda dessa lägen. Samtidigt måste ju alla andra stora projekt rulla på, säger Anna och nämner digitaliseringsarbetet.

- Där har vi accelererat genom planer och strategi och inte minst genom att anställa en ny digitaliseringsdirektör nu under våren.

Man måste tänka på ett annat sätt, menar hon. Att företagets affär inte längre bara är en fysisk butik. Om att convenience är att vara nära kunden, att lösa vardagsproblem.

- Det förutsätter digital närvaro och vår uppgift är att få ihop butik och det digitala.

 

pbx 02

Arbetet med PBX fortsätter enligt den inslagna vägen.

 

Om digitalt är en viktig parameter i Reitan Convenience Sveriges utvecklingsarbete så är hållbarhet en minst lika stor. Vilket leder oss in på PBX-butiken som startades förra hösten i studentområdet Albano i Stockholm med ambitionen att vara världens mest hållbara butik och samtidigt ett innovationslabb där man kan testa produkter och lösningar som kan användas i andra delar av kedjan. Dessutom är PBX ett varumärke som man sätter på utvalda produkter som just nu säljs i utvalda 7-Elevenbutiker.

Vad händer med PBX nu?

- Det går framåt i olika takt beroende på vilket av dessa tre områden vi talar om. Butiken går bra med tanke på att tillströmningen av studenter varit låg, dels på grund av pandemin men också för att det  varit sommar. Men tillväxten är ändå stadig. Vi ser också ett stort intresse från företagskunder.

- När det gäller labbet har vi fått bra snurr och har gjort ett antal saker som utvärderats och ligger för utrullning. Med själva varumärket har vi kanske inte kommit lika långt än, men det pågår en del arbete där, säger Anna och sammanfattar:

- Det går enligt plan och vårt uppdrag är att fortsätta på den inslagna vägen. Jag tror att hela retail-Sverige varit där och vi har haft besök från alla nordiska länder samt Tyskland och Nederländerna.

 

pbx elin enfors kautsky anna wallenberg malin edlund

Elin Enfors-Kautsky, Anna Wallenberg och Malin Edlund, är alla delaktiga inom PBX-projektet.

 

Hur ser då Anna Wallenberg på den svenska convenience-branschen som helhet och hur definierar hon den?

- Som alla typer av företag som verkar för att göra kunders vardagsliv lite enklare. De vanliga butikerna både i städer och längs vägarna, snabbmatsaktörerna och nu även handel som Foodora med flera. Det blir en stor och brokig skara och det intressanta är att vi befinner oss i en marknad där närheten till kunderna blir allt viktigare. Du kan få det du vill vilken tid på dygnet som helst. Naturligtvis lite olika beroende på var i landet du befinner dig. 

Här återkommer hon till detta med hållbarhet.

- Vi måste göra detta på ett ansvarsfullt sätt. Hela branschen måste ta ansvar för hållbarheten och visa vägen för kunderna. Hjälpa dem att göra bra val.

Convenience Retail Awards delades ut förra veckan. En köpman, Anna Rosenqvist på Pressbyrån Örebro Central, var med bland de tre som gick till final. PBX som koncept var anmält liksom två av Reitans  kategorichefer, Mattias Eriksson och Mikael Lind.

- Det är jätteroligt även om det inte blev någon vinst. Anna blev ju årets köpman inom Pressbyrån och Mattias och Mikael är otroligt värdefulla och uppskattade. Deras erfarenhet är guld värd. PBX är ju alldeles nytt och vi hoppas få komma igen där.

 

anna

Anna Wallenberg berättar att det händer saker inom 7-Eleven vid årsskiftet.

 

Vi konstaterar att att detta med antal butiker inte längre är den viktigaste parametern för att mäta hur ett företag, en kedja, går. Men Reitan Convenience Sverige har idag fler butiker än innan pandemin, trots att man stängt några. Så utvecklingen fortsätter, även på det planet.

- Butiksantal är viktigt men det handlar också om att kartlägga sortiment och förstå hur vi mer praktiskt ska ställa om till hållbarhet. Från strategi till genomförande helt enkelt.

Avslutningsvis vill Anna Wallenberg lyfta fram köpmännen.

- De är ju hos dem det händer, i mötet med kunden. De är deras jobb som gör skillnad i slutänden.

Har du någon konkret nyhet att berätta om, frågar vi och får en cliffhanger att avsluta intervjun med.

- Vi har en spännande utveckling inom 7-Eleven och det kommer att synas ute mot kund i slutet av året.

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från Reitan Convenience Sverige