Skip to main content

Mobila kaffebarer som blivit en succé

rattvik

På torget i Rättvik i juli, en lysande röd kaffebar. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Man ser dem lite överallt, de små mopedbilarna som snabbt förvandlas till kaffebarer. Innan pandemin mest på olika typer av events. Under densamma vid stränder och vandringsleder. De sticker ut med sin röda klarlack och sin doft av kaffe. 

I en artikel i Dagens Industri tidigare i år berättas att det idag finns 60 sådana bilar ute på marknaden och att det svenska företaget Fogarollis är på väg att expandera i Europa, främst i Tyskland. 52 av bilarna rullar runt i Sverige, åtta i Danmark och Tyskland. De ägs i sin tur av 40 franchisetagare som köpt sina bilar. Företage utnämndes också till Framtidens Franchise 2021.

På hemsidan kan man läsa att det var kärleken som förde Cristina Fogarolli från Italien till Sverige för tjugo år sedan och att hon ganska snart insåg att det fanns ett behov och en marknad för gott kaffe på olika evenemang och tillställningar. Debuten skedde på Sweden Rock 2006 och idén har nu vuxit från en enda mobil kaffevagn till dagens imponerande flotta. 

- Det har varit en spännande resa och vi hade inte varit där vi är idag om det inte hade varit för våra passionerade franchisetagare och samarbetspartners, säger Christina vars motto är att där det finns människor, ska det också finnas gott kaffe.

Hon driver företaget tillsammans med sin man Sebastian Ryberg Fogarolli. Deras specialbyggda kaffemopeder och professionella baristas skapar inte bara bra kaffe utan även uppmärksamhet. Det händer ofta att Fogarolli-moppen blir knutpunkten där kunder och besökare träffas och knyter kontakt. 

- Det passar oss perfekt. Vi älskar nämligen uppmärksamheten och våra baristas, som alla är utbildade ”social superstars”, bidrar till att skapa en oslagbar stämning.

 

hemsidesbild

Cristina Fogarolli driver företaget tillsammans med sin man Sebastian Ryberg Fogarolli. (Bild från fogarolli.com)

 

Pandemin innebar dock problem för företaget som ju var helt inriktat på events. Men de tänkte om och satsade i stället på platser som människor tog sig till, som till exempel badstränder och vandringsleder. Där är man fortfarande kvar samtidigt som man återtagit de tidigare positionerna.

Under 2021 växte Fogarolli med 67 procent och prognosen för i år att växa med 40 procent. Målet är att ha 100 röda kaffebilar i Sverige och nästan lika många utanför landet inom tre år. Man anger att marknaden i Tyskland har stor potential.

- Inga jobb är för stora eller för små för oss, säger paret Fogarolli på sin hemsida och nämner kaffeevents för globala varumärken som Ikea, Hilti och Clarion Hotel. 

- Men i ärlighetens namn är vi precis lika stolta när vi får stå med vår kaffemoped hos lokala idrottsföreningar och bolag som efterfrågar en bra och smidig kaffecatering.

Källor: Dagens Industri samt fogarolli.com

Text: Gunilla Pihlblad