Skip to main content

Reitan Convenience & Coca-Cola mobiliserar

rfadqdsojc5ptvk80zmz_kopia.jpg

 

I ett nytt gemensamt initiativ vill Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige öka medvetenheten kring återvinning och återanvändning.  Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen när de inte pantar eller återvinner dem. Det vill aktörerna ändra på.

Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige har en gemensam vision om en skräpfri värld. I samband med Håll Sverige Rent-dagen, presenterar de båda aktörerna ett nytt samarbete som syftar till att gemensamt påverka konsumentbeteenden och förutsättningarna kring insamling och återvinning. En stor del av förpackningarna som säljs on-the-go återvinns inte, vilket ökar risken för nedskräpning i naturen. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas– samtidigt som nedskräpning i natur och vatten kan förebyggas.

99 procent av svenskarna tycker att det är viktigt med ett fungerande retur- och återvinningssystem. Det visar en Sifo-undersökning som Reitan Convenience i Sverige och Coca-Cola i Sverige låtit genomföra. 45 procent av svenskarna säger i samma undersökning att anledningen till att de inte alltid återvinner sina flaskor och burkar är för att de saknar retur- och återvinningsstationer på vägen dit de ska. Genom olika initiativ som bland annat sker inom Reitan Convenience ’living lab’ PBX, vill Coca-Cola i Sverige och Reitan Convenience i Sverige bidra till en ökad återanvändning och återvinning.

- PBX är vårt living lab där vi testar hur vi kan driva världens mest hållbara convenience-butik. En stor del av den satsningen handlar om att samarbeta med leverantörer som driver på en positiv och hållbar utveckling. På så vis kan vi göra större skillnad genom att ta ut det som fungerar till våra 400 butiker inom Pressbyrån och 7-Eleven. Genom dessa når vi 350 000 människor varje dag och den kraften vill vi använda för att driva positiv förändring, säger Malin Eklund, hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience i Sverige.

I PBX-butiken kan besökare bland annat hitta Coca-Cola i Sveriges nya förpackningslösning med återanvändningsbara dryckesbehållare och en påfyllningsbar dryckesmaskin. Men här finns också många andra produkter som löpande testas för att se om de är hållbara nog att rullas ut i övriga 400 butiker inom Reitan Convenience i Sverige.

- Vi har en ambition om att för varje förpackning som vi producerar och säljer, ska en förpackning samlas in och återvinnas. För att vi ska kunna uppnå vårt mål och vår strävan mot en ökad återvinning behöver vi samverka med både partners och våra kunder. Vårt samarbete med Reitan Convenience i Sverige är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan göra större skillnad, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. 

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 19–22