Försäljning är Ciccis grej
Cecilia Engdahl.
Snart har Cecilia Engdahl, eller Cicci som hon också kallas, arbetat på Direkten i tjugo år. När hon började på kedjan så hade man 50 butiker, idag är det 300. I takt med att kedjan växt så har Ciccis arbetsuppgifter ändrats över tid, men hennes brinnande engagemang för att hjälpa andra är oförändrat. Och butiksägarna - de är hennes hjältar och inspiration.
Cicci är född i Mariannelund i Småland och spenderade större delen av sin uppväxt i föräldrarnas skoaffär. När hon var i tjugoårsåldern fick hon jobb i Stockholm och flyttade dit. Karriären i huvudstaden inleddes i hotellbranschen där hon kom att arbeta i cirka tio år. Först i receptionen, sen i konferensen. Sakta med säkert avancerade hon till konferenschef, och gick sen vidare till försäljningsavdelningen och rollen som försäljningschef.
- Där kom jag på att försäljning är min stora grej. Att hitta lösningar för att sälja mer, säger hon.
Efter dessa tio åren blev det ytterligare en vända inom skobranschen, för att sen återvända till hotellvärlden igen, men denna gången på kedjenivå. Hösten 2003 så började Cicci arbeta på Direkten och här har hon varit kvar i snart tjugo år.
- Då var vi bara tre personer som jobbade på kontoret, har jag för mig. Sen hade vi några personer som vi köpte tjänster av, som ekonomihanteringen till exempel. Det var 50 butiker anslutna på den tiden i det som då hette Direktenbutikerna, säger Cicci.
Cicci i samspråk med en leverantör på senaste mässan.
Hon minns att hon kom in i verksamheten efter en tid som hon beskriver som ”lite rörig”.
- Vi började beta av uppgifter som behövde göras och bygga upp verksamheten, säger hon. Idag har vi 300 butiker anslutna.
Cicci berättar att de 300 butikerna är uppdelade på två delar. Dels Direkten-butikerna som tillhör varumärket fullt ut, man jobbar under gemensam flagg och kör sånt som kampanjer och skyltar ihop. Sen finns också de associerade. Det är butiker som tar del av Direkten-kedjans avtal och använder kedjan mer som en inköpsorganisation, men inte använder varumärket utåt.
När Cicci började på kedjan så var man inte så många på kontoret vilket innebar att man fick göra det mesta – allt från att ta fram kampanjer till att skapa register över de butiker som var med. Det innebar också att man fick jobba med alla kategorier, åka på mässor, besöka butiker, värva nya butiker samt träffa leverantörer.
Namnet på kedjan ändrades till Direkten, och i takt med att kedjan växt så har också antalet anställda som jobbar centralt ökat till nio personer. Arbetsuppgifterna har renodlats lite mer och Cicci är idag kategoriansvarig för konfektyr, dryck, glass & tidningar.
- Jag jobbar mycket med att ta fram kampanjer och att teckna avtal med leverantörer som vill synas i våra butiker. Tyvärr blir det inte så mycket butiksbesök för min del längre, det har jag kollegor som sköter jättebra.
- Vi har precis avslutat en Direktenträff med mässa där vi firade att vi funnits i 25 år. Där har jag varit spindeln i nätet och haft ansvar för mässan och middagen. Så roligt att få träffa alla igen och träffen blev jättebra.
Direkten har precis firat 25 år med mässa och galamiddag.
Vi är nyfikna på att veta mer om Cicci, hur skulle hon beskriva sig själv undrar vi?
- Jag är en person som har mycket idéer och tankar, jag vill bidra med energi i en grupp. Jag gör gärna lite tokiga grejer och bjuder på mig själv. Jag är inte rädd för att göra bort mig.
- Jag tycker också att jag är en pålitlig person som gör mitt yttersta för att hålla det jag lovar. Det ska gå att lita på mig och att jag ror saker i hamn. Säger jag att jag ska göra en sak, så gör jag det.
Hon poängterar också att det är viktigt att försöka se och förstå svårigheterna med att driva en butik. Att vara ödmjuk gentemot de handlare vi har runt om i landet, som arbetar så otroligt mycket. Cicci brinner för att ”hjälpa dem” att driva sin butik.
- En viktig del i mitt arbete är att hjälpa till. Det finns de handlare som tycker att vissa saker är jobbiga, att en specifik kampanj kanske inte var den bästa för just deras butik. Jag vill försöka hjälpa dem att ändå se helheten. Jag är lyhörd, men vill också pusha dem och tillhandahålla verktyg som funkar i vardagen.
Även privat är det en drivkraft för Cicci att hjälpa andra. Sedan 2017 har hon varit ideellt engagerad i ett språkcafé dit nyanlända kan komma och lära sig mer ”vardagssvenska”. Innan pandemin var det två gånger i veckan, och nu har man startat upp verksamheten igen.
- Det är jätteroligt och lärorikt. Jag tycker om möten med människor. Man ska ha roligt. Humor och glädje måste finnas i ett samtal, men det måste också finnas plats för djup och sårbarhet. Det finns ett gäng vi har följt sedan januari 2019. De kom på varje träff, två gånger i veckan. Nu har alla arbete och egna lägenheter. Det är kul att följa hur de utvecklas.
Affe hjälper till att hålla Sverige rent.
Privat uppskattar Cicci lugnet och tystnaden på landet där hon bor sedan fem år med sin man Åke och hunden Affe. De två barnen är vuxna. Här hittar hon sitt lugn, tycker att det är skönt att slippa stadens ljud och ljus emellanåt. När det är vinter och dags för kvällspromenad är det pannlampa som gäller.
Om den närmaste framtiden på jobbet säger hon att det handlar om att vara öppen för att ta på sig nya arbetsuppgifter och förändras i takt med marknaden. Och göra det bästa av det.
- Att hitta nya vägar och lösningar, det är min drivkraft framåt. Det är svårt att få fram varor just nu på grund av pandemi och krig. Jag försöker uppmuntra till att hitta alternativa lösningar, kan det finnas andra lösningar? Kan vi göra saker annorlunda eller bättre? Jag vill hjälpa mina hjältar som står i butiken så att de kan göra sitt jobb så bra som möjligt, säger hon och fortsätter:
- Mina hjältar är butiksägarna som kämpar för att få det att gå runt…. och sen kommer en pandemi. För vissa gick det bra, och inte för andra. Men de kämpar och ger inte upp. De är mina förebilder och min inspiration.
Text: Ann Hedlund
Intervju: Maria Mannebratt
Foto: Cecilia Engdahl/Direkten