Skip to main content

Företagskulturen är bland det viktigaste

sonny_dennis_1.jpg

Sonny Hedblom och Dennis Söderhäll.

 

För andra året i rad samlar Kandy’z leverantörer och franchisetagare på en mässa, konferens och galakväll där priser också delades ut för fina insatser under året. Vi fick en pratstund med kedjans två grundare och ägare Sonny och Dennis om allt från hur det hela startade, företagskultur, koncept och hur stolta de är över alla som arbetar inom Kandy'z. 

I månadsskiftet september/oktober var det dags för Kandy’z-kedjans årliga konferens där cirka 50 leverantörer ställde ut sina produkter. Totalt var det 180 personer på plats med franchisetagare och medarbetare från 30 av butikskedjans 31 butiker. Under dessa konferensdagar hanns det med en hel del. Mingel, informationsträff för alla deltagare, middagar, mässa och inte minst prisutdelning för fina prestationer som man ville uppmärksamma lite extra. 

 

hanna_och_david.jpg

Dubbla pristagare - David och Hanna Lundström. Årets Butik och Årets Franchisetagare.

 

I augusti var Convenience Stores News på plats när Kandy’z i Borås invigdes. Du kan läsa den artikeln här. David och Hanna Lundström driver den butiken, samt även en butik i Jönköping. I år vann de både priset för Årets Butik 2022 och Årets Franchisetagare 2022. 
 
Under evenemanget fick vi också en pratstund med kedjans två grundare och ägare, Sonny Hedblom och Dennis Söderhäll, som känner varandra sedan lång tid tillbaka. De träffades när de båda arbetade utomlands som reseledare på Vingresor. När Dennis flera år senare, 2012, frågade Sonny om han ville vara med och starta en godisaffär i Segeltorp så tackade han ja. När de till slut drev 6 butiker själva bestämde de sig för att göra om kedjan till ett franchisekoncept. 

 

skarmavbild_2022-10-03_kl._20.04.56.png

 

Sonny axlade rollen som VD och Dennis, som även driver en ICA-butik sedan många år, fick rollen som Etableringsansvarig med ansvar för kedjans expansion. På Kandy´z huvudkontor i Segeltorp arbetar idag ytterligare 7–8 personer. 
 
Företaget, som först hette Godisbolaget, bytte namn till Kandy’z för 6 år sedan och har idag 31 butiker från Östersund ner till Malmö. De har inga planer på att nöja sig med det, men säger att det är viktigt att expanderingen sker på rätt sätt. 
 
- Vi fortsätter öppna nya Kandy´z-butiker varje år men gör det i ett tempo så vi som jobbar med tillväxten mår bra och hinner med att ge support till kedjans befintliga butiker. Hellre att expansionen tar lite tid än att vi går för fort fram och det blir slarvigt. Kvalitet och service är viktigt för oss, säger Sonny. 

 

massa2.jpgorkla.jpg

Välbesökt mässa. En av utställarna var Orkla. 

 

Att bli franchisetagare hos Kandy’z kan gå till på olika sätt. Ibland blir kedjan kontaktad av någon som har en bra lokal och vill starta en butik. Då får man utvärdera både personen och lokalen innan man går vidare. Det kan också vara en fastighetsägare som hör av sig och vill ha Kandy’z som hyresgäst. 

- Då undersöker vi vad det finns för utbud på orten och om vi tycker att en Kandy´z-butik passar in där. Ibland händer det att vi hittar en lämplig lokal först och då får vi i stället söka efter en bra franchisetagare. Vi har kontakt med flera intresserade personer som vill bli franchisetagare på olika orter som väntar på att få en butik. Men om vi inte har någon intresserad på just den orten får vi annonsera, säger Dennis. 

- Nu för tiden får vi många förfrågningar, varje vecka är det någon som hör av sig och vill driva godisbutik. Så var det inte i början, det är lättare nu när vi är etablerade. Vi har en rekryteringsprocess för det är viktigt att de personer som blir franchisetagare förstår vad som krävs och har rätt egenskaper och förutsättningar, säger Sonny.

 

maskot.jpg

Glada killar.
 

De berättar vidare att den som ska bli franchisetagare hos dem egentligen inte behöver några direkta förkunskaper, utan att det snarare är personligheten som är det viktiga. Kandy’z planerar, driver och styr hela projektet när en ny butik ska etableras, men franchisetagaren är såklart involverad och med på resan. Innan man öppnar sin butik så får man utbildning i Kandy´z koncept, ekonomi och butiksdrift både på huvudkontoret och genom praktik i någon av de befintliga butikerna.
 
Kunder som besöker Kandy’z butiker ska känna igen konceptet oavsett vilken butik de är i, men det betyder inte att butikerna ska vara identiska. Är golvet eller taket bra i en lokal, så river man inte ut det när man lokalanpassar en ny butik. 

- Vår affärsidé bygger på att överträffa kundernas förväntningar. Det har vi tagit med oss från tiden som reseledare. Det ska vara en wow-upplevelse för kunderna att komma in i en Kandy´z-butik. Men det handlar inte om golv och tak utan mer om inredning, kundbemötande och att det finns mycket godis i alla godislådor, säger Dennis.

 

segel3.png

Kandy's Segeltorp vann pris för både Bästa försäljning av lösgodis och Bästa Försäljning av snacks.
 

Kedjan erbjuder ett stort sortiment av lösgodis med mellan 850–1000 olika sorter. Det kompletteras i de flesta butiker av ett glasscafé, Delicato Outlet samt ett utbud av kalas- och festartiklar. Konceptet byggs på just dessa fyra delar, där godis såklart är den största.

- Vi gör det här med hjärtat och vill skapa en familjär känsla i kedjan. Våra franchisetagare och deras personal gör ett grymt jobb! Många tror att det är lätt att arbeta i en godisbutik, att det bara är att köpa in lite godis och ta betalt, men så är det definitivt inte, säger Sonny. 
 
- Det är klart att man måste tjäna pengar, att det är lönsamt, men det viktigaste är att vi har det trevligt och kul på den här resan. Vi vill att det ska spilla över på alla som arbetar inom Kandy’z, säger Dennis och fortsätter:

- Det måste vara rent och snyggt, trevlig personal och välfyllda butiker. Butikens läge och prisnivå är också viktigt så klart, och att man som kund blir bra bemött. 

 

cc.png

Årets leverantör blev Coca Cola. Priset togs emot av KAM Emil Danielsson. Foto: Kandy´z
 

Vi kommer in på företagskultur, något de båda värnar om och jobbar med. Båda har arbetat med alltför ”stränga” chefer. Dennis och Sonny vill i stället försöka ha en ödmjuk inställning, och att man inom kedjan hjälper varandra, och har bra kontakt med varandra. Man vill att alla som tillhör Kandyzkedjan ska vara delaktiga i Kandy´z utveckling, att alla inom Kandy´z  bygger godiskedjan tillsammans.   

- Man blir glad för andras framgång. Alla våra franchisetagare är jätteduktiga, och på galakvällen i kväll prisar vi dom som har utmärkt sig lite extra i år, säger de.
 
De jämför gärna med deras tid på Vingresor då alla medarbetare var ”orange” som Vingresors färg vilket symboliserade laganda och något positivt som alla på resebolaget identifierade sig med. Nu vill dom skapa samma känsla i Kandyzkedjan, fast med det ”rosa” då som är Kandy´z färg. 

- Företagskulturen är väldigt viktig för oss. Och vi är så glada för den här konferensen och mässan som vi haft två år i rad nu. Att samla våra franchisetagare och leverantörer så vi alla får träffas, det är både givande och väldigt roligt, säger de. 
 
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

tomas1.jpg

Hederpris delades ut till Tomas Hammers på Spendrups.

 

micke_mjjolby.jpg

Hederspris för sina insatser för Kandyz gick till Michael Larsson, Kandyz Mjölby.

 

varmdo.jpg

Priset för Bästa försäljning Kandyz Glasscafé gick till Kandy'z Värmdö. 

 

borlange2.jpg

Priset för Bästa försäljningsökning av Dricka gick till Kandy'z Borlänge.