Skip to main content

Urban Safari på CSS Study Day

829207d2-fb45-47ff-9d92-307c6ba24088.jpeg801e18d7-9cd7-48cc-9f6e-3aae72a082c1.jpeg

Det bjöds på godsaker hos Rollys.

 

Convenience Stores Sweden bjöd in till Study Day den 13 oktober. Deltagarna fick följa med på en ”Urban Safari” i Stockholm, när en spännande och inspirerande rundtur med Food & Friends stod på dagordningen. Buljong för bättre sömn och slätare hy, frukost hela dagen och färgglad och hälsosam färdigmat med probiotika. Hur bra låter inte det? 

Food & Friends är en kommunikationsbyrå som fokuserar på mat, dryck och måltider. CSS hade bjudit in dem till en Study Day för att ta oss med på en resa in i framtiden, men de kan också sin historia. I 19 år har Food & Friends gett ut en årlig trendrapport. Om Årets rapport kunde du läsa i förra veckans tidning. Missade du artikeln så hittar du den här.

Dagen inleddes hos HUI med det senaste om ”The Great Restart - Never let a good crisis go to waste” som hade fokus på den kommande lågkonjunkturen. Efter det utforskades Stockholm genom ett safari där Food & Friends guidade deltagarna till smaker i tiden, udda serveringar och nya koncept. Det blev en rolig och intressant rundtur.

 

b396fc35-db38-4720-ac99-265d672fc283.jpegbf5cbc99-ac5f-461f-a4ca-44f0e0bfb027.jpeg

Föreläsning om The great Restart och sen lunch hos ChouChou.

 

Under föreläsningen om trender så serverade Pablo Melesi buljong från Original Brothy, kokad på kalvbenmärg från gräsbetande kor från Gröna gårdar. Buljong är en trend från USA som kommer från funktionsmedicin och hälsa. Benmärgsbuljong innehåller bland annat mycket kollagen. Buljongen levereras i  frysta portioner som bara är att värma och servera för den med hälsomedvetna kunder. Buljongen funkar bra som soppa. Den kan också användas som bas i matlagning, till exempel till Ramen (en japansk nudelrätt). Företaget Original Brothy jobbar med hemleveranser, men kan också leverera till butiker. De har också olika tillbehör man kan använda när man tillagar och serverar buljongen. Kul, hälsosamt och gott blev omdömet!

På MOOD-gallerian var det dags för lunch. ChouChou är en restaurangupplevelse utöver det vanliga med service, fantastiska drinkar och naturviner och växtbaserad mat i världsklass. Köksmästaren Gustav ”Jävligt gott” Gustavsson presenterade vegetarisk mat för oss.

 

768ddbf0-c372-468e-9cb9-72e06e266114.jpeg

Benmärgsbuljong.

 

Rullad pizza för grab & go fick vi smaka på hos Rollys. Företaget satsar på en transparent matfilosofi. Kunden ska ha full insyn i hur maten är tillagad och vilka ingredienser som ingår. Pizza anses inte precis vara hälsokost menar företaget, men det finns dagar då pizza är ett måste! Då vill Rollys tillaga en version av denna maträtt som är så hälsosam som möjligt, samtidigt som den är pizzan som kunden känner och älskar. Företaget, som gärna vill utvecklas till en franchise-kedja, har också tagit fram en sorts hållare som gör att man enkelt kan äta pizzarullen med en hand.

 

 500c1a3a-a6c2-4733-adf5-a869dd6a49b1.jpegba4f122f-e7d4-4158-9d3c-3cd570290db0.jpeg

Pizzarulle hos Rollys. 

 

Det blev också ett besök hos Banacado vars koncept är "frukost hela dagen". På menyn finns smoothies, frukostbowls, bakverk, sallader samt superfood latte (matcha, gurkmeja, ingefära), kallpressad juice och gott kaffe såklart. Menyn är helt växtbaserad, förstärkt med superfoods och består av hälsosamma ingredienser som är fria från gluten och raffinerat socker.

 

5c465a96-552a-4acc-823e-53c483f613bb.jpegee6b2339-8b80-4927-986b-6e9da32393be.jpeg

Frukost hela dagen hos Banacado och glass gjord av robotar hos BonBot.

 

Hos BonBot vankades det bonbastisk glass - gjord av glassrobotar. Beställ från din mobiltelefon och bli serverad av en robot. Safarit tog oss sedan till Kale & Crave som öppnades i syfte att skapa utsökt mat som främjar god hälsa. Visionen är att fylla ett tomrum på marknaden för hälsosam och ekologisk mat i Stockholm och att erbjuda innovativ och snabbserverad mat i en elegant miljö. Utan socker, laktos och gluten. Här får vi också veta vad Bullet Proof kaffe är för något. För den som inte vet så är det kaffe där man tillsätter nyttigheter som kollagen och fett. Bullet proof kaffe ger därmed en längre och jämnare "pigghet" istället för den snabba som man får av vanligt kaffe, berättar Lennart Wallander från Food & Friends. 

 

 e3d394bb-3092-4e0f-9f6a-a1046a5c096e.jpeg9545445c-3b34-4a3d-8c8e-00033a32d732.jpeg

Hos Kale & Crave får vi veta mer om kaffet som är Bullet Proof.

 

När vi besöker Colorfield så berättar Ricard Constantinou om bakgrunden till att företaget startades. Kort kan man säga att man erbjöds ta över kedjan som tidigare hette Blueberry. Ricard säger att det var tre saker som då var viktiga:

- Vi ville byta namn, och så ville vi ta med oss hälsan i fokus... och Blueberrys smoothiesar. De har vunnit priser. Så vi har byggt vidare på dem, förädlat genom att till exempel tillsätta probiotika. 

Han berättar vidare att efter 6 månader med det nya företaget så kom Covid. Det var svårt och dyrt att hålla igång, men man klarade det. Man vill göra hälsa lätt och tillgängligt för alla. En stamgäst idag är en kvinna mellan 20-50 år. De utgör cirka 70-75 procent av kunderna. 

- Men vi ser ett skifte, allt fler män börjar komma in. I synnerhet yngre, men faktiskt från alla åldersgrupper. Vi har medvetna kunder som aktivt söker efter detta alternativet, säger Ricard.

 

10c94197-3706-4b2c-bf2b-1b9b491f4c85.jpeg642ee275-0948-4c13-9582-6145be250d07.jpeg

Färgglad, och nyttig, mat.

 

Vi hann också med att besöka OOO - en premiumfierad glassbar. Här vill man servera ”vuxenglass” och så småningom hoppas de också få sprittillstånd. Just nu har de alkoholfria ”vuxendrycker” som passar bra ihop med glassen.

 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Susanne Ankarkrans

 

a7bf9c54-86b7-461e-b1b5-492fe9f40e75.jpeg03d10fd5-d2ae-43ac-9f6f-e49a539762fa.jpeg

29343bbe-c241-413d-afae-8956d2e7cbbd_1_201_a.jpeg28e51d2f-8d13-451e-b83c-0b190d323499_1_201_a.jpeg

Vuxet hos OOO.