Skip to main content

Pressbyrån lanserar Lusseballen för att uppmana fler män att testa sig i tid

sxaglvy8g4dgp889hnaq_kopia.jpg

 

Prostatacancer drabbar över 10 000 män per år och är Sveriges vanligaste cancerform. Om prostatacancer upptäcks i tid går sjukdomen att bota. I samband med november månads särskilda fokus på prostatacancer lanserar Pressbyrån därför Lusseballen – en ny variant av Pressbyråns klassiska lussebulle med uppgift att påminna om att testa sig i tid. 

De nygräddade Lusseballarna från Pressbyrån är en del av en omfattande informationskampanj där hälften av intäkterna går direkt till Mustaschkampens livsviktiga arbete i kampen mot prostatacancer. Utöver de balle-formade lussebullarna släpps också en Lusseballe-låt. 

- Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Det kan till exempel handla om rädsla eller okunskap. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid. Vi är väldigt glada att intäkter från Lusseballen går till Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets kampanj som blandar humor med allvar för att bidra till forskning, utveckling och bättre vård, och samtidigt sprida kunskap om Sveriges vanligaste cancersjukdom, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

Informationskampanjen kommer att synas både i butik och i annonsering med syftet att på ett avslappnat sätt belysa ett känsligt ämne och få fler män att testa prostatan. Lusseballen finns att köpa i utvalda butiker i Stockholm under vecka 46.

- På Pressbyrån har vi en tradition av att ta ställning i viktiga samhällsfrågor, vare sig det gäller pressfrihet eller hbtqi-rättigheter. Därför känns det naturligt att vi använder oss av en av våra mest ikoniska produkter för att göra skillnad i en fråga som drabbar stora delar av samhället. Om fler påminns om att gå och göra ett enkelt test i tid kan vården rädda fler liv, säger Lennart Schultz, Marknadschef på Pressbyrån.