Skip to main content

Sortiment och service ger fortsatt ökning

sebastian_liggande.jpeg 

 

Att godis på nätet ökade under pandemin är kanske inte så konstigt. Men nu ser det ut som att Coopers Candy fortsätter att växa. Logistiken har man flyttat till Nässjö och därmed ökar servicegraden samtidigt som sortimentet hela tiden utvecklas. - Hos oss ska det alltid finnas något för alla, säger ägaren Sebastian Pegelow.

Ägare, grundare och godisätare som han beskriver sig själv. Sebastian bodde under ett antal år i USA och saknade det amerikanska godiset när han kom hem till Sverige igen. Började då importera sådant och så rullade verksamheten Coopers Candy (som hette USA-godis från början) i gång. Han öppnade två butiker i centrala Stockholm, började sedan även sälja på nätet tills för tre år sedan då det renodlades till enbart onlineförsäljning. Det handlar primärt om förpackat godis, snacks och dricka och man lagerför cirka 3 000 artiklar varje dag.

- Vi har också successivt plockat in en del speciella livsmedel i sortimentet och det har visat sig vara helt rätt, säger Sebastian och berättar om det mexikanska och asiatiska sortimentet.

- Vi har numera en person som enbart jobbar med inköp från Asien.

Att förhandla med distributörer tar mycket tid och är kanske den svåraste biten. För det är viktigt med valmöjligheter för kunden, menar Sebastian. 40 procent väljer att få varorna hemskickade medan 60 procent vill hämta hos ombud. Snittköpen ligger på 380 kronor i Sverige och 500 kronor i Norge, där man också är verksamma. Fraktfritt blir det på 700 respektive 1000 kronor.

Samarbetet med Privab har nu lett till att man flyttat hela logistiken till deras lokaler i Nässjö. Något som ännu mer snabbar upp själva leveranserna, en service som man menar är mycket viktig. Där jobbar nu tio personer medan fem finns på kontoret i Vasastan i Stockholm.

 

kombi.jpg

Marknadsföringen på sociala medier är en del av framgången. TikTok-kontot har fullkomligt exploderat.

 

En del av framgången kan säkert tillskrivas sociala medier, inte minst TikTok och Youtube. Två personer jobbar enbart med denna marknadsföring och man har på relativt kort gått från noll till till 65 000 följare på TikTok!

Coppers Candy har bra koll på sin målgrupp där 25-34-åringar är överrepresenterade men där 50-plus ökar kraftigt. 70 procent av försäljningen i värde räknat är godis, resten livsmedel. Omsättningen i år beräknas hamna på 39 miljoner och man har 4 500 artiklar i sortimentet som till viss del är säsongsbetonat. Just nu är det endast ett hundratal som utgör säsong.

- Just nu är det mycket julprodukter och senaste månaderna har vi skickat ut 8 000 adventskalendrar. Trendigt och stort just nu är annars Takis-klubborna som varit heta i hela världen och som exploderat via TikTok. Van Holtens Hot Pickles är också stora just nu liksom julmust av olika slag.

Prismässigt ligger Coopers Candy enligt Sebastian Pegelows beskrivning, ”någonstans mellan Ica och Pressbyrån”. Man säljer inte godis i lösvikt utan detaljistförpackningar med lösviktsgodis. 

Självklart har man funderat och försökt planera för vad som händer när pandemin är över. Men som det ser ut just nu verkar försäljningen stabil. Nu flyttas uppmärksamheten till hur det nuvarande ekonomiska läget kommer att påverka framöver. Men Sebastian är optimistisk.

- Vi har byggt upp en kundkrets och eftersom vi fortsätter att utveckla såväl sortiment som service, tror vi att vi kan fortsätta vår roliga resa, avslutar Sebastian Pegelow.

Text: Gunilla Pihlblad

Bilder från Coopers Candy

 

barnen.png

Titta gärna på det här TikTok-klippet. Cooper är för övrigt Sebastians son.