Skip to main content

Varuautomater med färsk restaurangmat

61e2e0cad762b92deea1a18f_veat_machine_1_1.png

Foto: Veats

 

Nu finns det inte bara varuautomater med chips, läsk och godis i Stockholms tunnelbana. T-centralen, Rådmansgatan och Odenplans tunnelbanestationer är först ut för Veats matautomater som erbjuder färska växtbaserade rätter till människor på språng.

Veats matautomater i Stockholms tunnelbana riktar sig inte bara till folk i farten. Man vill även konkurrera med restaurangerna. Veats modell går ut på att erbjuda färska, växtbaserade rätter gjorda på säsongens råvaror. Här hittar kunderna till exempel sallader, wraps, pasta och bowls. Automaterna ska även kunna nyttjas som en ny distributionskanal för lokala restauranger. Andreas Karlsson, grundare och vd, säger till Dagens Industri:

- Vi har tio automater ute bland företag i dag och nu tar vi ett nästa steg som vi är väldigt peppade på. Att finnas i tunnelbanan har varit målbilden från början. Vår ambition är att få så många som möjligt att äta mer hållbart och för att kunna göra det behöver vi få ut våra maskiner i publika miljöer.

Förhoppningen från bolaget är att få folk att välja bort snacks och varmkorv. Maten i automaten köps kall och värms sedan hemma eller på jobbet. En lunch kostar cirka 85 kronor och en wrap 75 kronor. Rätterna har tagits fram i samarbete med en kock som tidigare arbetade på Noma, den danska Michelinrestaurangen i Köpenhamn, skriver tidningen Mitt i Stockholm. 

- Vi vill förvåna kunderna med kvalitén på maten. Kärnan i vårt erbjudande är kontrasten vi skapar mellan vad man förväntar sig få från en automat och vad man faktiskt får. Eftersom 70 procent av våra befintliga kunder är återkommande tror vi att potentialen är väldigt stor i tunnelbanan där det är så stora flöden av människor, säger Andreas.

- Vi har större ambitioner i tunnelbanan men sedan vill vi skala upp överallt och finnas på sjukhus, företag och även flygplatser. Fokus kommer att ligga på Stockholm de närmaste tolv månaderna för att visa att vårt koncept fungerar på en stor skala innan vi sedan tar resan ut i Europa”, säger Andreas Karlsson avslutningsvis till Dagens Industri. 

Text: Ann Hedlund