Skip to main content

Curby's Express Market i Texas vill skapa en ny sorts convenience

skarmavbild_2022-12-13_kl._21.36.47.png

 

Curby's Express Market öppnade sin första butik i Lubbock, Texas, i februari och ytterligare två butiker planeras öppna innan året är slut. Med sina Melts (toasts) för alla tider på dygnet, sina färgglada Zoomies (energidrycker) och sina exotiska kaffedrycker vill man skapa en ny sorts convenience och samtidigt vara ett modernare alternativ till Starbucks. 

Tony Sparks har den spännande jobbtiteln ”Head of Customer Wow for Curby’s. Han säger till den amerikanska e-tidningen Convenience Stores News, att Curby's är nästa generations convenience store. 

- Bara se på min jobbtitel, det säger allt. Curby’s är annorlunda.

Konceptet har man utvecklat under tre år. Tony Sparks menar att de flesta convenience-butiker och närbutikskedjor har det gemensamt att man är till hälften en snabbmatsrestaurang och till hälften en traditionell butik med förpackade varor. Detta är inte den modell som Curby's Express Market satsar på. 

- Vi ville gå tillbaka till mer av en livsmedelsidé, som hur Wawa började, och utan bränsle. Vi vill också ha en mer progressiv, innovativ kundupplevelse, berättar Sparks för CSN.

 

skarmavbild_2022-12-11_kl._11.40.33.pngskarmavbild_2022-12-11_kl._11.41.16.png

Foto: csnews.com

 

Han lyfter fram fyra delar som han menar är väldigt viktiga för Curbys koncept, och som också fångar upp det som konsumenterna efterfrågar idag:

* En modern shoppingupplevelse

* En drive-thru med fokus på snabb servic

* En meny med mat gjord på beställning. Olika former av toast utgör basen. 

* Kaffedrycker, som också de görs på beställning, samt energidrycker och en tebar.

 

skarmavbild_2022-12-11_kl._11.40.44.png 

Inne i butiken används kvadratiska hyllor, så kallade  ”pods". 

 

Hos Curby’s finns en dubbelfilig, temperaturmodifierad drive-thru under tak. Att kunden ska kunna köpa allt i butiken utan att lämna bilen är en stor del av vad det här konceptet handlar om, enligt Sparks. Kunderna kan också gå in och handla. Inne i butiken använder Curby's fyrsidiga hyllor som Sparks refererar till som ”pods".

Genom att arbeta med en matkonsult hittade Curby's sin nisch inom foodservice-området: Toast för alla tidpunkter på dygnet. Det bara är fantasin som sätter gränserna, säger Sparks.

 

 skarmavbild_2022-12-16_kl._10.27.56.png

skarmavbild_2022-12-13_kl._21.26.48.png

 

Curby's menar själva att de inte säljer ”grab-and-go-mat”, man har snarare mer av en ”deli-stil”. All mat presenteras bakom glas och tillagas framför kunderna. Det tillvägagångssättet främjar den personliga kopplingen mellan kunderna och de anställda, menar Sparks. 

På dryckessidan anser Curby’s sig vara som ett modernare Starbucks. Mer progressivt med en yngre atmosfär som är roligare och mer inbjudande, enligt Sparks. Det finns självklart kaffeklassiker på menyn, men också mer exotiska skapelser. Vad sägs om en Old Yeller (espresso blandad med kola och vanilj och toppad med vispgrädde) eller White Fang (espresso blandad med vit choklad och Irish cream och toppad med vispgrädde).

 

 skarmavbild_2022-12-16_kl._10.31.34.pngskarmavbild_2022-12-16_kl._10.31.49.png

Några av de färgglada energidryckerna och exotiska kaffeskapelserna på menyn. 

 

Zoomies, som syftar på de där plötsliga energiutbrott som hundar får ibland, är namnet på Curby’s färgstarka energidrycker, som också de görs på beställning. Att använda lager av olika smaker och färger, så många som tre i en dryck, ger en "vacker" och iögonfallande produkt, menar företaget.  Curby's har också en tebar med självbetjäning. Här kan kunderna välja bland 18 smaker av te med eller utan socker.

- Det är lösbladste av hög kvalitet som vi brygger varje minut, varje dag. Vi trodde att det skulle gå bra, men våra förväntningar har överträffats. Vi har anställt folk bara för att brygga te, så populär är tebaren, säger Sparks.

 

skarmavbild_2022-12-11_kl._11.40.55.png

 

Även om den första Curby's bara har varit öppen sedan februari, så har man redan noterat några områden som man kan förbättra sig inom. När konceptet har finjusterats planerar företaget att expandera ytterligare och siktar på att ha totalt 10 butiker inom de kommande 24-36 månaderna.

 

curbys_logo.png

Man behöver inte vara en hundälskare för att lägga märke till den glada hunden i företagets logotyp.

Text: Ann Hedlund

Foto: csnew.com och Curby's