Skip to main content

Godis är (jätte)gott!

skarmavbild_2023-02-08_kl._15.42.08.png

 

- Det har inte blivit riktigt som jag hade tänkt mig, svarar Ola Petré på den första frågan han får i intervjun som ska sammanfatta hans stora satsning på godisbutik i Motala för snart fem år sedan.
- Det har nämligen blivit ännu bättre! Vi har verkligen haft en fantastisk utveckling.

Puh! Där fick han mig nästan för ett ögonblick. För efter besöket i Motala i oktober 2018 var jag verkligen imponerad av både personen Ola och satsningen på den nya butiken. Och det hade ju varit pinsamt om min egen magkänsla inte hade stämt. När jag ringer upp upp honom i februari 2023 är han dessbättre precis lika positiv och entusiastisk.

Vi börjar med en liten resumé.

Fd Tempo- (och nu pratar vi det gamla varuhuset, inte dagligvarukedjan), Ikea- leksaksbutiks-handlaren Ola Petré, firar sin ålderspension med att satsa på en helt ny bransch. På ett nytt expansivt område i utkanten av Motala etablerar han en 300 kvadratmeter stor butik som får namnet Godisjätten. Döpt efter pulkabacken Jätten som ligger på området. Grannar är McDonald’s och Chop Chop och blivande granne ett stort vattenland som planeras på vägen ut mot Varamobaden. I butiken jobbar närmaste familjen medan Ola själv sköter lite inköp och bokföring, pratar med kunder och är aktiv farfar på uppåtgående.

När jag söker honom nu är han på skidsemester med ett barnbarn. Se där, han lyckades med den ambitionen. Och så berättar han om utvecklingen för butiken.

 

skarmavbild_2023-02-08_kl._15.45.18.png

Kundströmmarna med godissugna motalabor har successivt hittat fram till Godisjätten som uppenbarligen lever upp till förväntningarna.

 

- Min uppfattning är att Motala aldrig har haft en riktig godisbutik tidigare. Många har försökt men ingen har nått långsiktighet. Vi lyckades skapa ett behov, såg till att folk gick man ur huse på lördagarna. Att åka hit och handla har blivit en utflykt, en familjetradition. Självklart har vi grannar draghjälp av varandra. Framför allt Mc Donald’s och vi riktar oss ju till samma kunder.

Tidigare köpte kanske dessa kunder sitt lördagsgodis i stora dagligvarubutiker och det gör de säkert fortfarande till viss del. Men att åka till Godisjätten smäller högre, och nu kommer vi in på hur man bygger upp det perfekta lösviktssortimentet. I den här butiken står detta segment för 72 procent av omsättningen, en nivå som man hållit sedan starten.

- Att det ska vara färskt är ju en självklarhet. Och så blir det om man har tillräcklig omsättning på varorna, säger Ola och ger en av de bästa förklaringarna jag hört till varför det är viktigt att ha så många sorter.

- Man kanske inte handlar mer per gång för att vi har 630 sorter. Men när det är dags för inköp åker man hit i stället för någon annanstans.

 

losgodis.jpeg

Att ha många sorter är ett försäljningsargument. Men det gäller då att produkterna omsätts med en hastighet som innebär frekventa påfyllningar.

 

De 630 är för övrigt på väg att bli 750. Det får man plats med och omsättningen är på den nivån att det går att hålla så många sorter färska. Prissättningen är annars det som Ola Petré tycker är svårast. Här måste man ha ett öra mot marknaden och lyssna på alla vibrationer. Till alldeles nyligen låg man på 11,99/10,99 kr (det blir billigare om man handlar över ett kilo).

- Vi står ju inför en stor prishöjning från leverantör och har köpt in nästan tio ton för att kunna hålla nuvarande pris så länge som möjligt. Det är samma vånda varje gång men förra veckan höjde vi en krona och kunde andas ut efter helgen. Lördagen var den nästa bästa dagen sedan vi öppnade!

Snittköpet ligger på 1,1 kilo, Godisjättens kunder är smarta och Ola berättar att man oftast tipsar dem som kommer till vågen med en påse som ligger strax under kilot, att de får ett hekto till gratis. Sådant uppskattas säkert och leder till lojalitet.

 

drycker.jpeg

Sedan butiken startade så har andelen ”nyttiga” drycker fördubblats. Helt av sig självt vilket visar på en tydlig trend.

 

Vi pratar lite om detta med socker och nyttighet. Butiken har ett fullödigt sortiment av sådant godis, vilket inte belastar utrymmet så mycket. Men som Ola säger: ”Det är viktigt att vi kan stå för detta. Även om vi får slänga ibland”. Han jämför med dryckerna med samma typ av innehåll.

- Om man tittar på lightdrycker och buteljerat vatten tillsammans så står de idag för hälften av vår dryckesförsäljning. När vi började var det bara en fjärdedel. Detta har gått helt av sig självt och det är ju mest ungdomar som köper de här varianterna. Därför tror jag stenhårt på att man ska avvakta utvecklingen av godis på samma vis. Jobba med upplysning och produktutveckling och inte tro att en eventuell sockerskatt skulle lösa något.

Övrig försäljning fördelar sig jämt på tre olika kategorier: Dricka, förpackat godis och tobak. Man har också snacks och glass, både stycksaker och mjukglass. Samt kaffe.

- Jag brukar säga att det är den dyraste personalkaffemaskinen man kan tänka sig, skrattar Ola och förklarar att det helt enkelt inte att funkar att sälja kaffe här. Trots att man byggde upp en liten cafémiljö.

- Samma sak med korven. Det gick inte heller.

 

disken.jpeg

Godisjätten lever inte av godis allena. Tobak är till exempel en viktig varugrupp. Där ligger man för övrigt i startgroparna för att börja sälja e-cigaretter.

 

Hårda fakta kring Godisjätten är att man omsätter 8,5 miljoner exklusive moms och har fyra heltidsanställa förutom ”pensionären” Ola. Fortfarande bara närmaste familjen. Öppettiderna är 10-21 söndag-torsdag och 10-22 fredag-lördag.

Avslutningsvis kommer vi in på den kristid vi ju tyvärr befinner oss i. Kommer det att påverka försäljningen?

- Det är ju en gammal sanning som jag inte riktigt hade vågat tro på. Men så här långt stämmer det. Folk unnar sig godis även under sämre tider. Speciellt på helgerna, avslutar Ola Petré.

Text och foto:
Gunilla Pihlblad

Rolig extraläsning om entreprenören Ola Petré hittar du här.