Skip to main content

Circle K skapar flaggskeppsstationer med fokus på upplevelse

circlek-bild.jpeg

Bild från Circle K

 

Att drivmedelsbranschen är i förändring råder ingen tvekan om, och för att möta nya behov och köpmönster inleds nu Circle K:s nya storsatsning på flaggskeppstationer med extra allt. Först ut är Örebro och vi besökte stationen på Västhaga och lät oss visas runt av Linda Andersson, stolt Store Manager.

Det var inofficiell nyöppning i måndags och besökarna har all anledning att höja på ögonbrynen av positiv förvåning. Butiksytan har utökats rejält, kassalinjen flyttats så att man ser den direkt när man kommer in. Det öppet och klart för ”ögonkontakt” från entrén till kassan där det för övrigt också finns två självutcheckningskassor.

 

linda_vid_entren.jpeg

Linda Andersson, Store Manager, och hennes stab på 18 personer ser till att den första flaggskeppsstationen tar emot kunderna till en ny upplevelse.

 

Menytavlorna är nya och även om det mesta av menyn är densamma som tidigare, så breddas den och utgår från årstidens influenser. Här finns också några speciella nyheter: Pizza Huts minipizzor, en del nya smörgåsar och paninis samt en särskild barnmeny med pannkakor, köttbullar och chicken nuggets. Butikerna blir generellt större med bredare sortiment.

- Matutbudet är utökat och vi har numera en person med titeln Food Manager för att markera hur viktig den här kategorin är i framtidens Circle K, säger Linda Andersson och berättar om den nya uteserveringen som är under uppbyggnad och som kommer att innehålla en mindre lekpark.

- Vi har fler och bekvämare sittplatser inne i serveringen, alla med tillgång till kontakter att ladda mobiler och datorer med och självklart ett bra wifi. Vi vet att genomsnittskundens besök förlängs med 20 minuter om man laddar sin bil här, och därför vill vi göra det så attraktivt som möjligt att spendera den tiden i butiken.

 

toatext.jpegtoaselfie.jpeghumorboost.jpeg

Toaletterna, eller ”vilorummet” måste upplevas, det räcker nästan inte med bilder. Men vi gör ett försök.

 

Men pizzanyheter, bekväma soffor och lockande uteplatser får ursäkta. Häftigast av allt nytt i denna första flaggskeppsbutik är ändå toaletterna. Ett helt nytt samarbete med det holländska företaget Onehundred restrooms öppnar dörren till en plats som i alla fall undertecknad, gärna spenderar 20 minuter på. Här finns en skön massagestol med många funktioner, en station där man kan väga sig, mäta blodtryck, puls och annat intressant samt en allmänt skön miljö med behaglig ljussättning. Man kommer ta betalt för besöket i ”vilorummet”. Tio kronor närmare bestämt, varav fem kan återanvändas i butiken.

 

barnmeny.jpeg

En av nyheterna på matsidan är en särskild barnmeny med flera valmöjligheter.

 

Tiden för den klassiska bensinstationen är förbi, det slår Circle K:s nya satsning på flaggskeppsstationer fast. Med förändrade kundbeteenden, allt fler elbilar på vägarna och därmed längre besök kommer förväntningarna på upplevelse och bra tidsfördriv att öka. Det är just det som Circle K tagit fasta på när de utvecklat det nya konceptet med flaggskeppsstationer.

- Vi bygger för framtiden, och den är redan här. Vi tror att den som lyckas skapa bäst kundupplevelse och attraktiva tidsfördriv under laddpausen, är den som kommer att locka flest besökare. Våra flaggskepp ska vara en guldkant längs vägen, med upplevelser och aktivitet som underhåller alla i bilen. Till och med toaletterna blir en upplevelse, inget har lämnats åt slumpen, säger Per Selin, Senior Manager Real Estate Development pе Circle K.

- På Circle K pratar vi inte längre om drivmedelsstationer, vi pratar om energistationer. Vår satsning på ultrasnabb laddning har tredubblats i år och vi ser att elkunden har andra behov som ställer nya krav på oss. Våra flaggskepp har utvecklats med kundupplevelse i fokus och vi är mycket stolta över att ta det här steget, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K.

 

extentren.jpeg

Energistationen på Västhaga i Örebro är sedan tidigare dygnet runt-öppen.

 

Den 31 mars blir det officiell invigning av flaggskeppet på Västhaga i Örebro. Från öppningen i måndags och månaden ut firar man med erbjudanden som varierar från dag till dag, exempelvis halva priset på såväl biltvätt som energidryck och Pizza Hut.

Linda Andersson har arbetat inom bolaget sedan 2005 och gjort karriär från timanställd till franchisetagare och bolagsanställd butikschef. Hon har i den sistnämnda rollen varit med och skapat bra resultat på två andra stationer i Örebro med omnejd och tvekade inte att söka sig till dygnet runt-öppna Västhaga när hon fick veta vad var som var på gång.

- Idag är vi 18 anställda här och mycket av min tid kommer att läggas på att coacha personalen, samtidigt som jag självklart jobbar i butiken och möter kunderna.

 

pizzadisken.jpeglinda_och_jeanette.jpeg

Minipizzan som man gör i samarbete med Pizza Hut kan ätas på plats eller tas med. En skuren bit blir dessutom en perfekt ”hand helds”. Bredvid Linda Andersson står Jeanette Olsson, Food Manager.

 

Circle K:s moderna ultrasnabbladdare på 300 kW kommer att finnas på samtliga flaggskepsstationer, liksom en stor bredd av förnybara drivmedel. Örebro är alltså först ut, och sedan följer Knivsta, Floda och Gränna. Alla flaggskeppsstationer kommer att utgå från de specifika behov som finns på respektive plats, så där det redan i dag är stor efterfrågan på mat, där kommer materbjudandet att växa ytterligare, och där det är extra populärt att ladda bilen kommer fler ultrasnabba laddare att byggas.

Text och foto: Gunilla Pihlblad