Skip to main content

Market Shop, nytt convenience-koncept från Compass Group

elinangelica.jpeg

Elin Nilsson och Angelica Fagerholm visar stolt upp det nya butikskonceptet.

 

Det är inte varje dag vi har nöjet att presentera helt nya convenience-koncept. Därför är det extra spännande att besöka Sankt Görans sjukhus i Stockholm och den allra första upplagan av Market Shop som ersätter det som tidigare hette Café Florence.

Butiken ligger direkt innanför huvudentrén och i anslutning till ett stort serveringutrymme som tillhör själva sjukhuset. Här har det funnits någon form av kiosk/butik/café sedan långt tillbaka. Sedan 2010 är det Elin Nilsson, enhetschef inom Compass Group, som ansvarar för driften.

Compass Group är ett internationellt företag inom måltidsupplevelser och supporttjänster och även om convenience inte är främsta prioritet, så finns här ett flertal egna butiker på till exempel sjukhus och i universitetsområden. I konceptet finns också Market 24/7 som är smarta kylskåp där kunden handlar via en app. Market 24/7 finns också installerad på sjukhus, i olika kontorsmiljöer  samt på större industrier. För tre år sedan slog Compass Group och Fazer Foods sina påsar samman och man driver nu cirka 450 enheter varav cirka 350 säljer retailprodukter.

 

fresh_food.jpeg

Redan en dryg vecka efter nyöppningen märker man att mackor och toasts har fått ett uppsving.

 

Och här kommer Angelica Fagerholm in i bilden. Hon är Retail & Vending Manager och därmed ansvarig för det nya konceptet Market Shop som man nu börjar omprofilera flera av enheterna till, och där före detta Café Florence alltså är först ut.

- Det är jättespännande att vi nu utökar Market-familjen med vår första Market Shop. Här kommer vi erbjuda ett brett utbud av smakrika, hälsosamma och hållbara matalternativ som passar när man är på språng liksom kaffe och kalla drycker, säger hon och beskriver konceptet.

- Det är ett nytt, fräscht och urbant butikskoncept inrett i skandinavisk stil med naturmaterial som ger en varm och inbjudande atmosfär. Det ska vara det snabba och enkla alternativet för våra kunder. Alltid tillgängligt vid knutpunkter där många människor är i farten som i offentliga miljöer. Men också en lösning för större industrier- och kontorskomplex.

Förutom färdigmat och konfektyr kommer Market Shop även att sälja tidningar, hygienprodukter och presenter som kan adderas efter det lokala behovet. Till skillnad från Market 24/7 är Market Shop bemannad och mer likt en vanlig convenience-butik. Planen är att öppna ytterligare Market Shops under 2023, bland annat på Akademiska sjukhuset i Uppsala där man räknar med att vara i gång i maj.

 

made_by_market_i_mitten.jpeg

Stjärnkocken Krister Dahl är mannen bakom det nya färdigmatskonceptet Made by Market.

 

Angelica och Elin visar och berättar om den nya färgsättningen och belysningen. Om den tydligare kategoriseringen och om vikten av att på just detta läge, ha breda gångar mellan hyllorna. Om den lite unika glassboxen som har egen branding och delas mellan storsäljarnas nyheter och där sortimentet självklart anpassats efter målgruppen.

- Speciellt stolta är vi över vårt helt nya färdigmatskoncept ”Made by Market” som är skapat av stjärnkocken Krister Dahl. Vi har alltid sålt mycket färdigmat och har även andra varianter. Men detta är ett nytt och fräscht komplement, säger Elin och berättar att man nu också har mer smörgåsar och korv samt en tydligare satsning på frukosterbjudanden.

- Mer hälften av omsättningen i butiken är mat.

Angelica konstaterar att utmaningen just här är att kunderna är allt från läkare till äldre patienter, att det ska fungera bra för alla. Ungefär hälften av dem är sjukhuspersonal, hälften patienter eller gäster.

- Dessutom är sjukhuset i en expansionsfas och öppnar ett BB den 1 april.

 

skarmavbild_2023-03-15_kl._19.38.07.png 

Målgruppen är blandad med såväl sjukhuspersonal som patienter och andra gäster. Därför måste utbudet anpassas därefter.

 

Den 75 kvadratmeter stora butiken öppnade alltså den 28 februari och Elin konstaterar att det varit mycket positiva kommentarer om att det är fint och ser fräscht ut. Mackor och toasts har fått ett riktigt uppsving.

- Vi har också catering härifrån och fyller även på i de Market 24/7 som finns på sjukhuset. Compass Group driver även en restaurang inom sjukhusområdet.

Market Shop på Sankt Görans är öppen 8-18 på vardagar och 11-16 på helger. Totalt går det åt 4,5 personal för att hålla verksamheten i gång. Det genomsnittliga antalet kunder per dag är mellan 600 och 700.

Text och foto: Gunilla Pihlblad