Skip to main content

Rekordförsäljning 2022

kwik-trip.jpg

Kwik Trip tar sig in på listan The Top 100. Foto: Kwik Trip

 

När kundernas pendlings- och shoppingbeteenden fortsatte att återgå till hur de var före pandemin, så kunde de amerikanska convenience-butikerna notera en rekordförsäljning under förra året enligt nyligen släppta NACS State of the Industry 2022. NACS presenterar också topplistan över vilka som är USA:s ledande convenience-kedjor, rankade efter antal butiker.

Den totala försäljningen inom den amerikanska convenience-branschen var drygt 906 miljarder dollar. Närmare 303 miljarder av dem kom från försäljning i butik, vilket motsvarar drygt 33 procent av branschens försäljning. Sammantaget ökade försäljningen i butik med 9 procent under 2022. Drycker, tobaksprodukter, salta snacks, godis och förpackade söta snacks hade samtliga en tvåsiffrig försäljningstillväxt jämfört med föregående år. Det genomsnittliga köpet, det vill säga vad kunderna spenderar per besök, ökade 4,9 procent till 7,52 USD.

 

skarmavbild_2022-05-30_kl._18.53.20.png

Branschen fortsätter ha fokus på att tillhandahålla mat av restaurangkvalitet.

 

Försäljningsökningen beror på en rad olika faktorer enligt State of the Industry-rapporten. För det första så ökade antalet butiker inom convenience med 1,5 procent till strax över 150 000. Branschtillväxten beror till stor del på en ökning av fristående butiker, som ökade med 1 087 stycken och nådde totalt upp till 90 423 butiker. Det är drygt 60 procent av alla c-butiker i landet. 

För det andra så pressade inflationstrycket priserna högre 2022. Det årliga varu-KPI ökade 7,9 procent och livsmedels-KPI ökade 9,7 procent förra året.Den tredje faktorn var den fortsatta tillväxten av foodservice och branschens fortsatta fokus på att tillhandahålla mat av restaurangkvalitet. Sammantaget utgjorde den genomsnittliga försäljningen inom foodservice i butik 25,6 procent och drygt 36 procent av bruttomarginalen. Siffrorna inkluderar färdigmat samt varma och kalla drycker. 

På branschnivå ökade också transaktionerna i convenience-butikerna med 8,5 procent förra året, efter en ökning med 8,8 procent 2021 när landet kom ut ur den ekonomiska avmattningen i samband med pandemin.

 

skarmavbild_2023-04-23_kl._18.25.12.png

Några av USA:s ledande convenience-kedjor, rankade efter antal butiker. Bild: NACS

 

Rapporten noterar också att driftskostnaderna ökar. Kreditkortsavgifter på branschnivå har ökat med hela 82 procent mellan 2020 och 2022, och uppgår nu till 19,5 miljarder dollar. Även kostnaderna för personal ökade under 2022. Genomsnittslönen ökade drygt 9 procent för heltid och 12,6 procent för deltidsanställda till 14,33 dollar per timme respektive 14,02 dollar per timme. 

Convenience-branschen skapade 2,44 miljoner jobb över hela USA 2022. Sammantaget betalade branschen in 207 miljarder dollar i skatter (22,8 procent av alla försäljningsdollar i convenience-och närbutiker 2022). En fullständig analys av branschdata och trender kommer att finnas tillgängligt i NACS State of the Industry Report® of 2022 Data som kommer att släppas i sin helhet juni.

NACS har också rankat landets ledande convenience-kedjor efter antal butiker på listan The Top 100. Vi går inte igenom dem alla, men tycker det är kul att ha lite koll på de största kedjorna. Föga överraskande är det att 7-Eleven Inc. förblir den största kedjan med 12 821 butiker per den 31 december 2022, enligt NACS/ NielsenIQ. Det är nästan 100 butiker mer än de hade i 2022 års ranking. En intressant trend i 2023 års NACS/ NielsenIQ-butiksräkningsdata är ökningen av antalet fristående butiker, som under flera år har minskat i ett tufft affärsklimat. 

Läs hela artikeln The Top 100 i NACS Magazine här.

Text: Ann Hedlund