Skip to main content

Med service som ledstjärna

paret.jpeg

 

När Nadhmi Awad och Suaad Alzoubi den 1 mars kunde öppna sin nya kiosk på den helt nyrenoverade busstationen i Karlskoga, var det målgång efter många års planering och ansökningar. Deras ambition och dröm har hela tiden varit att få ge den bästa tänkbara service från djupet av sina hjärtan. - Det här är viktigt för Karlskoga, säger de.

Berättelsen om den lilla kiosken och familjens projekt är samtidigt en berättelse om hur serviceverksamhet som denna - convenience - är en del av samhället. Som en privat företagsamhet. Men också som ett samarbete mellan det offentliga och entreprenörer.

Familjen, som också består av fyra barn i åldrarna 6 till 17 år, kom till Sverige och Karlskoga från Syrien 2013. För ett par år sedan fick de svenskt medborgarskap och vill nu helt enkelt visa uppskattning och respekt för landet genom att försöka bidra till samhället. Nadhmi säger att han vill visa sina barn att det krävs hårt arbete och driv.

 

ext.jpeg

I sitt jobb som busschaufför såg Nadhmi Awad behovet av en serviceverksamhet på busstationen. Genom enträget arbete har han nu nått första etappen till sitt mål.

 

Själv arbetar han som busschaufför och mekaniker medan Suaad har arbetat inom äldrevården. Det var just i bussjobbet som idén om kiosken på busstationen dök upp. Han såg nämligen hur mycket folk som rörde sig där varje dag och hur dålig servicen var.

- Jag kontaktade kommunen  redan för åtta år sedan och fick då veta att hela anläggningen skulle renoveras. De tog tid men jag låg på med min ansökan, säger han och berättar att de fick nycklarna den 27 februari.

- 1 mars öppnades väntsalen och 10 mars kunde vi äntligen inviga kiosken.

 

in_i_kiosken.jpeg

Att väntsal och kiosk hänger ihop råder ingen tvekan om.

 

Det är en öppen lösning med väntsal, toaletter och kiosk där familjen Awad/Alzoubi arrenderar försäljningsdelen och sköter om det övriga mot ersättning. Att ha hand om helheten är viktigt för dem eftersom allmänheten ser det just som så.

- Om det inte är lugnt och fräscht i väntsalen så påverkar det ju vår försäljning.

Kiosken är totalt på 62 kvadratmeter med bakomutrymmen som man haft möjlighet att påverka utformningen av. All inredning och utrustning är deras och de har investerat totalt 450 000 kronor, berättar Nadhmi och säger med en glimt i ögat att det är en present till hans fru.

- Vår budget bygger på att försäljningen ska täcka in hennes lön eftersom det är hon som jobbar här största delen av tiden. Jag kommer själv hit efter jobbet klockan 16 och våra äldsta söner hjälper också till efter skolan. Det är verkligen ett familjeprojekt.

Sortimentet är klassisk kiosk kan man enklast beskriva det. Men också med kaffe och egengjorda frallor samt korv från rullgrill. Man har precis fått klart att man får sälja läkemedel och man har ansökningar inne om såväl bussbiljetter som trisslotter. Återigen med service som ledstjärna.

- Jag har fler idéer och fortsätter att ligga på hos kommunen för att förbättra miljön kring busstationen. Bland annat vill jag att vi ska kunna  ha planteringar utanför. Dessutom har jag idéer på helt andra verksamheter som kan gynna Karlskogas näringsliv. Det här är bara början.

 

kaffemaskin.jpeg

Varma och kalla drycker är viktiga när man väntar på bussen. Liksom godis och tilltugg till kaffet. 

 

De sistnämnda får vi lämna därhän just nu men konstaterar att Busstationskiosken är öppen 6 till 22 varje dag. Inte helt oväntat berättar Nadhmi att han ansökt om att få ha öppet till klockan 2 på natten under fredag-lördag. Varför? Jo för att han vill ge bättre service så klart!

Flera saker är på gång när det gäller själva kioskverksamheten. En konsult ska nu till veckan komma och hjälpa till med inredningen eftersom familjen menar att de byggt upp det hela lite på känn.

- Vi vill konsultera ett proffs så att vi får ut mesta möjliga av ytan för både oss själva och våra kunder.

Man funderar också på detta med kedjetillhörighet och har kontaktat MyWay. Men det får inte gå ut över det personliga, menar Nadhmi som slutligen berättar att att det gått jättebra sedan öppningen för en och en halv månad sedan.

- Försäljningen rullar på och ökar för varje dag. Vi är nöjda och det bästa av allt är att kunderna och bussresenärerna också verkar vara det.

Text och foto: Gunilla Pihlblad