Skip to main content

Framtiden i fokus på Emabs konvent

emab_2023_succe_foto_pierre_ekman_279.jpg

Välbesökt konvent.  Foto: Pierre Ekman

 

”Du kan inte komma dit du vill om du inte lämnar där du är” sammanfattade Nils van der Poel sin föreläsning på Emabs konvent. Det sammanfattar också innehållet från scenprogrammet, där olika representanter för Emabs butiker och kontor presenterade vilka steg som måste tas för att fortsätta att vara en vinnare i branschen.

Emabs vd Anders Huss inledde med att beskriva och bevisa varför Emab ser ljust på framtiden. Bland annat pratade han om varför Emabs butiker inte alls blir lika påverkade av skiftet från blöta drivmedel till el som övriga branschkollegor kommer att bli. En försvinnande liten andel av Emabs kunder kommer för att fylla på bränsle och därefter besöka butiken. Han konstaterade att Emab redan idag är en ren convenience-kedja där drivmedlet är en av många indragare, men där andra anledningar att besöka butikerna är betydligt större och viktigare.

Under dagen presenterades sedan flera konkreta åtgärder för att öka butiksförsäljningen. Emabs nya butikskoncept som bland annat har inneburit en fördubbling av fast food-försäljningen på tre år, ett tobaksprojekt som kraftigt ökat försäljningen av såväl brunt som vitt snus samt hur Emab använder hybridteknik för att öka tillgänglighet och service. Moderatorn Kristoffer Appelquist summerade dagen: ”Emab är glesbygdspolitik på riktigt, med god lönsamhet utan stödpengar från staten”.

 

emab_2023_succe_foto_pierre_ekman_516.jpg

Årets Gulf blev Gulf Nol. Foto: Pierre Ekman

 

Under konventet hölls en mässa, Emab Expo, med ett 60-tal inbjudna leverantörer där goda affärer gjordes och nyheter presenterades. Konventet avslutades med en festmiddag på Tyrol där priser för årets butik i tre kategorier delades ut.

Vinnare:
Årets egna varumärke: Infartsmacken i Öregrund
Årets Gulf: Gulf Nol
Årets Frendo: Frendo Rollsbo, Kungälv

Det butikerna har gjort för att få utmärkelsen är att de alla, fast på olika sätt, har gjort något unikt på sin lokala marknad som har lett till en total butiksförsäljningsutveckling utöver det vanliga.

Källa: Emab

 

emab_2023_arets_frendo_2023_rollsbo.jpgemab_2023_arets_egna_varumarke_infartsmacken.jpg

Till vänster: Årets Frendo: Frendo Rollsbo, Kungälv samt till höger: Årets egna varumärke: Infartsmacken i Öregrund. Foto: Emab