Skip to main content

Unikt samarbete ger både glädje och lönsamhet

de_fem_cra.jpg

 

Egentligen passar inte denna nominering riktigt in i de två kategorier som vår utmärkelse består av. Men de måste ändå få vara med, de sex pressbyråköpmännen i Örebro som genom sitt starka samarbete och sociala engagemang lyfter sina verksamheter hela tiden.

En av dem var nominerad till Convenience Retail Awards redan förra året. Då kom hon så nära vinst som man kan komma, delad andraplats. Men Anna Rosenqvist kan trösta sig med att ha blivit Årets Köpman på Pressbyrån samt kanske också vetskapen om att det är med henne som det hela började. Det finns nämligen många kopplingar mellan de här sex köpmännen som leder till Anna som också är veteranen i sammanhanget. Låt oss presentera dem:

Anna Rosenqvist driver Pressbyrån vid Örebro central och har tidigare varit verksam vid Järntorget där Ilja Gontcharov nu huserar. På Våghustorget finns Linnéa Noord och på Drottninggatan Sandra Starmer. Hannah Ljunggren driver butiken vid universitetet och Hannah Gustafsson Österman den på USÖ - Universitetssjukhuset Örebro.

 

malin_kopia.jpg

Malin Dahlqvist är regionchef på Reitan Convenience Sverige och mycket stolt över sina köpmän i Örebro.

 

- Ett helt fantastiskt gäng som sticker ut genom sitt tajta och givande samarbete som de startat på eget initiativ. Om en gör något bra så delar de alltid med sig till de andra, säger Malin Dahlqvist, regionchef Reitan Convenience Sverige, som nominerat de fem.

- De imponerar stort på sina kunder genom ett fantastiskt kundbemötande, lockande utbud och en trevlig atmosfär. Genom att samarbeta har de stärkt Pressbyråns varumärke i Örebro och utvecklar tillsammans sina verksamheter genom att dela goda idéer med varandra. Dessutom är de bra ledare som alltid lyckas få med sina säljare på kampanjer och aktiviteter.

Kontakten mellan de fem sker bland annat genom en flitigt använd messengergrupp. De har också AW-träffar med jämna mellanrum. De delar med sig, stöttar och peppar och de gör otroliga saker på det sociala planet. Något som började kring Lucia 2020 genom att man delade ut lussefika till äldreboenden, fortsatte året därpå med liknande gåvor till hemlösa och som just nu pågår i form av det de kallar gåvoglass. I samtliga fall handlar det om en kombination av sponsring från lokala företag och kunder. Pressbyråerna kan genom sponsringen tillsammans bjuda på bullar, kaffe och glass till människor som på olika vis behöver det lilla extra som gåvorna betyder.

 

 tva_vid_box.jpg

barn_tar_glass.jpg

barn_med_ballong.jpg

Tre bilder från eventet med överlämnandet av glassarna som vi fått från pressbyråerna i Örebro.

 

I samband med årets glasskampanj där Pressbyrån och GB Glace under några veckor säljer stycksaker för halva priset, startade örebroköpmännen sitt gåvoglass-projekt. Två veckor innan kampanjstart ringde de runt till större företag som de snabbt fick med på banan och tillsammans med medel som de själva skänkt och samlat in i sina butiker har de fått ihop totalt 26 000 glassar som delas ut till barn som vistas på någon av USÖ:s olika barnavdelningar. Även anhöriga får glass gratis och passar det inte med Piggelin, som är standardprodukten, kan man beställa egna favoriter.

För att detta ska fungera såväl marknadsförings- som distributionsmässigt har man hjälp av två samarbetspartners; Glassbolaget D&S Örebro som ställer upp med frysplatser och skyltföretaget OSS Nordic som ser till att boxar förses med information om var glassen kommer ifrån.

- Det var ett fantastiskt ögonblick när vi lämnade glassen och fick se glädjen hos barnen och föräldrarna. Då ordnade vi också ett litet event med heliumballonger och såpbubblor och nu är tanken att gåvoglassen ska räcka hela sommaren, säger  köpmännen och berättar att även de sponsrande företagen har uttryckt sin glädje över att få delta.

 

med_malin.jpg

Från vänster: Linnéa Noord, Ilja Gontcharov, Sandra Starmer, Anna Rosenqvist, Hannah Ljunggren och Malin Dahlqvist. Saknas på bilden gör Hannah Gustavsson Österman.

 

Glad är också Malin Dahlqvist som inte nog kan framhålla vad det här gänget betyder för Pressbyrån som helhet.

- Många har inspirerats av dem och gjort liknande aktiviteter. Sättet de jobbar på är ett fantastiskt exempel på hur man på det lokala planet kan arbeta med social hållbarhet vilket är ett viktigt mål för Reitan Convenience.

Text och foto där ej annat anges: Gunilla Pihlblad

award-logga-2023.jpg

PRESSBYRÅERNA I ÖREBRO

Nominerade till Convenience Retail Awards av Malin Dahlqvist Reitan Convenience Sverige med motiveringen:

Dessa sex företagare och entreprenörer driver alla varsin framgångsrik Pressbyrå i Örebro. De imponerar stort på sina kunder genom ett fantastiskt kundbemötande, lockande utbud och en trevlig atmosfär. Genom att samarbeta har de stärkt Pressbyråns varumärke i Örebro och utvecklar tillsammans sina verksamheter genom att dela goda idéer med varandra. Exempelvis har man under våren delat ut 26 000 glassar till barnavdelningen på Örebro Universitetssjukhus. Glassarna har köpts av företag i Örebro och delats ut av butiksägarna själva till barn inlagda på sjukhus. Genom initiativet kunde barnen uppleva en stund av glädje och ett avbrott från vardagen när glassclowner kom på besök och bjöd på glass.

De sex köpmännen är:
Anna Rosenqvist
Ilja Gontcharov
Linnéa Noord
Sandra Stramer
Hannah Ljunggren
Hannah Gustavsson Österman