Skip to main content

Privab - stolt medlem av Convenience Stores Sweden

pa.png

 

En tillhörighet är alltid viktig. Speciellt i orostider. Därför känns det just nu extra bra att vara en del av branschorganet Convenience Stores Sweden. Vår bransch verkar vara till tröst och glädje även i dåliga tider och för många en trygghet. Vi på Privab levererar ”det goda i livet” och vi gör det bra!

Det finns bevis, undersökningar, som visar att man vill unna sig i tider som den vi just nu befinner oss i. Många av oss har inte råd att resa till varmare breddgrader eller byta kök etc. Men godis och snacks, det vill man ha. Inte minst lösgodis i vårt eget koncept Gottmix! Därför märker vi i vår bransch inte lika mycket av den lågkonjunktur som råder. Något som vi fick svart på vitt på i senaste Convenience Stores Index. Under första kvartalet i år ökade branschen sin försäljning med 4,6 procent jämfört med samma period förra året. Vi på Privab är med och driver servicehandeln då vi i dagsläget ligger på plus 14 procent, vi är ”hyfsat” nöjda men vi känner att vi har en hel del mer att tillföra i växt inom Convenience, - det kommer att märkas under resans gång.

Det känns som att konsumenterna vänder sig till närliggande butiker vilket gynnar convenience-handeln i stora drag. Man hittade dit under pandemin och nu, med den höga inflationen som faller ut i höga boräntor, samt el och drivmedelskostnader så värderar man samma närhet på ytterligare ett sätt.

Nu kommer också sommaren, en tid då vi på Privab alltid har högtryck. Vi är stora på campingar, kiosker, idrottsföreningar, festivaler och event och duktiga på att fånga upp dessa. Så nu laddar vi för fullt på att ta hand om den volym som finns på alla dessa speciella platser runt om i Sverige.

Vi på Privab är också lite annorlunda mot de stora drakarna. Vi är alternativet där man fortfarande har den personliga servicen. Vi växer för att vi är nära kunden, lyssnar och för en dialog under resans gång. Något som vi aldrig kommer att släppa, hur börsnoterade vi än må vara. Processen med att skapa en organisation modell ”Ett Privab” fortlöper i takt med Humble Groups framfart inom bolaget. Ambitionen är att detta ska vara klart vid årets slut.

Vid sidan av vårt ursprung och kärnverksamhet, fortsätter vi att bygga upp företagets styrka med nya infallsvinklar och avtal. Exempelvis så har vi nyss tecknat ett 3+1-årsavtal med Scandinavian Service Partner (SSP) innebärande en omsättning på cirka 40 miljoner. Vi har också en ny kund i form av Coor Service Management (COOR), ett avtal på två år med ett mål på 15 miljoner. Det tränas också som aldrig förr vilket vårt gymkoncept NRGFOOD ser resultat av. Vi finns nu på över 600 gym där kedjan STC är vår största kund.

En annan sak som är värd att nämna i sammanhanget är utvecklingen av obemannade, eller delvis obemannade, butiker. Även det är en trygghet för konsumenterna som får utökad service. Vi driver på med vårt eget koncept MyWay Express och erbjuder våra kunder lösningar på olika nivåer. De goda exemplen blir allt fler.

Så Privab mår bra och vi ser fram emot sommaren med höga förhoppningar om nöjda kunder och stora volymer. 

Med allt det goda vi kan erbjuda vill vi ge glädje i den rådande lågkonjunktur som sveper över vårt avlånga land, - vi finns där kunden finns!

Text: PA Melander, vd Privab Grossisterna AB

Texten nyligen publicerad i Fri Köpenskap

skarmavbild_2023-06-08_kl._13.22.13.png

Bild lånad från Fri Köpenskap.