Skip to main content

Branschmässa till Malmö i september

ihugmvx4is1m0y7yro5w_kopia.jpg

 

Den 20–21 september slår dörrarna åter upp till Fastfood & Café & Restaurant Expo (FFCR). Efter förra årets succé väntar två nya dagar med spännande gäster och det senaste från matvärlden. Spännande smaker, inspirerande nyheter och innovationer från allt branschen har att erbjuda. 

På mässan samlas leverantörer, inköpare, kockar och andra beslutsfattare som vill nätverka i branschen och göra affärer. Över hundra utställare kommer att finnas på plats för att visa upp sina produkter. 

Besökarna får smaka, känna och klämma

Lennart Wallander är vd för Food & Friends, Sveriges enda kommunikationsbyrå inriktad på mat, dryck och måltider. Sedan 1998 har de fokuserat på att hjälpa företag inom måltidsvärlden med sin kommunikation, omvärldsbevakning och innovation. På årets mässa tar Lennart plats som programledare där han bland annat kommer att guida besökarna genom det nya konceptet Experience Area. 

-Vi tror på interaktivitet! Smakprover, publikens frågor och kanske några ”röremål”, föremål som vi kan skicka runt i publiken. Ackompanjerat av bra musik, fart, fläkt och snabba klädbyten, berättar Lennart. 

Som alltid är trendspaning en stor del av mässan. Ofta förknippas trender med något nytt, men i år hintar Lennart om att man istället kommer att blicka tillbaka.

-I tuffa tider så tittar man bakåt och en trend är nostalgin. Tänk Jello-Shots i baren och Flygande Jakob! 

Sense Lab - för besökaren som är sugen på innovation

Till FFCR i Malmö kommer också Menigo tillsammans med den meriterade kocken Johan Swahn för att hålla i upplevelsemontern Sense Lab – smakupplevelser för alla sinnen. Konceptet baseras på Johans forskning inom just sensorik och marknadsföring.

I Sense Lab kan besökarna bland annat känna hur matupplevelsen förändras beroende på vilka bestick man använder eller vilken musik man lyssnar på. Med lite tur (eller otur) får besökaren smaka något som ser ut som en sak, men i själva verket smakar något helt annat. Den tävlingssugna kan även testa sig själv i ett grundsmakstest. Allt för att utmana sinnena och smakupplevelsen.

Källa och bild: Easyfairs