Skip to main content

"You are only as good as your people"

1558093241170.jpeg

 

På vår CSS Store Tour i Dublin fick vi besök av Thomas Ennis. En prisbelönt handlare som startade med en SPAR-butik 2005. Idag har han flera olika verksamheter och 250 anställda. Han berättade om sin resa inom convenience, vilka mål han hade och vad han menar har bidragit till den framgång de haft. Han återkommer ofta till vikten av att ha bra personal, och hur man får det. You are only as good as your people, menar Thomas. 

Han har lärt sig convenience-branschen från grunden och jobbat sig upp till var han är idag. Han startade sin karriär som slaktarlärling 1990, och öppnade sin första Spar-butik på Merrion Row i Dublin 2005. Därifrån byggde han sedan upp sitt butiksnätverk, samtidigt som han hade nytta av de kunskaper om både färskvaror och ledarskap som han lärt sig genom att arbeta hos några av Irlands ledande profiler inom dagligvaru- och detaljhandeln.

 

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.45.55.pngskarmavbild_2023-06-21_kl._14.46.12.png

Den första butiken öppnade Thomas Ennis på Merrion Row 2005. Verksamheten har sannerligen växt.

 

Självklart har han haft en del bakslag genom åren, men han lärde sig av sina misstag och fortsatte öppna butik efter butik. Merrion Row har under tiden gått från klarhet till klarhet och vunnit utmärkelsen Small Store of the Year 2019 samt ShelfLife-priset för innovation 2015. Idag består The Ennis Group av 7 Spar-butiker, 3 Maxol, Eurostar, 6 Insomnia Barista Café, Füdi Delikatesser samt produktions- och cateringkök med totalt 250 anställda.

 

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.47.52.png 

Thomas Ennis är flerfaldigt prisbelönt. 

 

Thomas berättade att man hela tiden strävat efter att ge bättre service än någon annan tidigare gjort, att ständigt utvecklas och vara innovativ samt att lyssna noga på kunderna. Och för att detta ska fungera så krävs ett väl fungerande medarbetarteam.

 

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.46.36.png

 

Att främja en bra arbetsmiljö där personalen får betalt över minimilönen och människor uppmärksammas och värderas som en del i framgången, är viktigt. Det ökar möjligheterna att få behålla duktig personal, och det hjälper också till när man behöver anställa.

Thomas menar att han byggde laget först och han ser sig själv som lyckligt lottad som har ett riktigt bra team runt sig. Han har tidigare sagt i en intervju att han jobbat för olika typer av människor tidigare i livet, och därför visste precis vilken typ av chef han ville bli. Han vill att folk ska vilja jobba för honom och då är arbetsmiljön viktig. Träna, coacha och involvera dina medarbetare och tillåt dem göra fel. Och förstås - belöna dem, säger han.

 

 skarmavbild_2023-06-21_kl._14.46.51.png

 

Thomas menade också att man ska "framtidssäkra" sin verksamhet. Med det menar han bland annat att det är viktigt att ställa sig på utsidan och titta på sin butik eller sitt café. Vad möter kunden, hur ser verksamheten ut utifrån? Finns det några förbättringar att göra där? Man bör också titta på sin verksamhet utifrån andra aspekter genom att noga följa sina konkurrenter, lyssna på andra, res och besök nya platser för inspiration och trender och börja aldrig göra avkall på kvaliteten i det du säljer/serverar. Och sist men inte minst, så avslutar han med att säga att "älska vad du gör så kommer du att lyckas”

Text: Ann Hedlund

Bilder där inte annat anges: från Thomas Ennis presentation. 

Översta bilden: LinkedIn

 

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.48.41.png

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.47.00.png

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.47.29.png

skarmavbild_2023-06-21_kl._14.47.40.png