Skip to main content

Sanna ger allt och alla 100 procent

cra_500_sanna.jpg

 

”Sanna visar med stor handlingskraft att hon vill framåt och utveckla sig själv, sina säljare och sin verksamhet på ett mycket tydligt sätt. Hon ger alltid 100 procent och är en vinnare.”
Så skriver Mattias Östergren på Preem i sin motivering till varför Sanna Eklund i Uppsala ska vara med i matchen om Convenience Retail Awards. Vi åkte nyfikna dit för att kolla läget.


Den här anläggningen etablerades för sju år sedan och ligger i ett helt nytt och mycket expansivt område i södra Uppsala, utmed E4:an. Och kärt barn har många namn.

- Först hette det Säby, sedan började man säga Gnista men nu verkar det ha landat i Södra Fyrislund, säger Sanna och berättar om sin bakgrund. Vad som ledde henne till Preem.

- Jag började tidigt att jobba extra på McDonald’s där jag sedan blev restaurangchef. Var därefter med och öppnade Lidl i Uppsala, tog ett sabbatsår och reste runt i världen för att komma hem och bli ställföreträdande butikschef på Rusta. Vidare till Mässrestauranger i Stockholm och Europcar på Arlanda där jag var när en kompis tipsade mig om att Preem sökte stationschef för sin nybyggda anläggning.

 

glassboxar_och_kaffe.jpeg

mjukglass.jpeg

Tre olika glassboxar och dessutom stort mjukglassutbud är en av attraktionerna här.

 

Sanna Eklund har således stor erfarenhet och är målinriktad. Något som bland annat lett till att hon sedan 2021 driver stationen som egen företagare och hela tiden uppnår sina högt ställda mål. Samtidigt som hon lägger hela sin själ i att hon och personalen ska ha kul och att kunderna ska känna likadant.

- Man ska komma hit för att det är en snygg, ren och fräsch butik där allt känns organiserat och välkomnande. Vi som jobbar här skrattar mycket, både själva och tillsammans med kunderna. Det är så himla kul att få vara en del av deras vardag och de allra flesta är ju också stammisar.

 

pigg_resa.jpeg

Det är mycket man ska hinna på den korta tid kunderna är inne i butiken. Både ge dem vad de vill ha och se till att de kommer tillbaka.

 

Sanna ser den korta tid de har på sig att göra kunderna nöjda som en utmaning. Att hinna bygga upp en relation på mellan en och tyå minuter. Att man kanske inte kan deras namn men oftast vet vad de brukar köpa, vad de behöver. Att ge dem ett igenkännande och visa att man är glad för att de väljer att komma hit.

Därav följer att det är extremt viktigt med rätt personal. Och även extremt svårt att hitta sådan.

- Man måste kunna väldigt mycket för att jobba här. Allt från att bereda 35 olika smörgåsar till att svara på frågor om pumpar och biltvätt. Dessutom vara villig att jobba skift och inte få en heltidstjänst. Men just nu är det toppen, jag har tio personer som tillsammans med mig ska hålla i gång över sommaren.

 

unknown.jpeg    rostbiff.jpeg

macka_och_kaffe.jpeg    croissanter.jpeg

Få ställen kan mäta sig med utbudet och kvalitén när det gäller smörgåsar. (Foton från Preem)

 

När vi kommer in på varorna i butiken är det två kategorier som sticker ut rejält: smörgåsar och glass. I båda fallen för att utbudet är ovanligt brett. Här finns tre boxar med styckesaker innebärande att såväl GB som Triumf och Sia är representerade. Mjukglassen är en riktig hit som fortsätter att växa år från år och verkligen lockar kunder till stationen. I år har man också satsat på laktosfri glass och glutenfria strutar. Mackorna är, som tidigare nämnts, 35 olika till antalet. De mest populära är de mellanstora surdegsfrallorna med salami-brie och ägg-bacon-cheddarost.

- Jag insåg tidigt att vi behövde utöka och förbättra just på smörgåssidan. Vi har trots allt en duktig OKQ8  till granne. Så vi gör all fresh food själva inför kunderna och har plockat bort allt färdigförpackat. Det är viktigt att utbudet syns ordentligt och att kunderna kan ta själva, säger Sanna och visar dryckesavdelningen där framför allt vattnet går på högvarv under sommaren.

- Tobak är en stor kategori i försäljning även om man kunde önska att den gav mer i förtjänst. Vi har också en liten presentavdelning, bland annat gör vi sammansatta förpackningar till särskilda tillfällen. Vi har försökt med blommor men fått ge upp och satsar därför i stället på presenterna.

 

drivelucka.jpeg

Drive in-luckan är flitigt utnyttjad, speciellt under morgontimmarna.

 

En speciell del av den här anläggningen utgörs av drive in-luckan där man i princip säljer allt som finns i butiken. Här lämnar man även ut paket och den var en extra stor tillgång under pandemitiden. Men det gör sig inte självt, menar Sanna och berättar att man dagligen måste förklara att det går bra att handla där under hela öppettiderna. På morgnarna är det cirka 20 procent av kunderna som använder sig av den möjligheten.

Sanna Eklund lägger mycket tid på att planera kampanjer och aktiviteter. Hon besöker regelbundet själv alla de stora företagen i området. Ibland bara för att dela ut erbjudanden, ibland för att bjuda på något eller leverera sådant som beställts.

- En viktig del att hålla i gång så att det är oss de vänder sig till när de vill ha något. Och att de sedan också kommer hit på egen hand.

 

extreior.jpeg

Området växer och Preem-stationen utvecklas i takt med det.

 

”Mot miljonen” står det på en whiteboard i personalrummet tillsammans med lite andra noteringar som gör att man förstår att det är en tävlings- och målinriktad verksamhet som drivs på Preem i Södra Fyrislund.

- Det där miljonen är numera ett uttryck mer än en konkret siffra. Men självklart vill vi alltid få in fler kunder och merförsäljning till dem vi redan har. Var har ju så mycket bra att erbjuda!

Text och foto där ej annat anges: Gunilla Pihlblad

award-logga-2023.jpg

PREEM, SÖDRA FYRISLUND UPPSALA

Nominerad till Convenience Retail Awards av Mattias Östergren, Preem, med motiveringen:

Sedan starten som Preem Partner 2021 har Sanna genom sitt goda ledarskap och driv byggt upp ett engagerat personalteam som alltid sätter kunden i fokus och har haft en positiv försäljningsutveckling år efter år. Genom att vara aktiv och synlig i sitt område skapar hon god kännedom om sina kunder och deras behov och bygger på så sätt upp en återkommande kundkrets. Sannas lokala erbjudanden och kampanjer lockar ständigt många kunder till butiken.
Sanna är alltid öppen för att testa nya saker och deltar gärna i förändringsprojekt som bidrar till att skapa en levande butik där målet alltid är att leverera en fantastisk kundupplevelse.

Sanna Eklund driver som Preem Partner anläggningen i Södra Fyrislund, Uppsala. Den ligger utmed E4 i ett expansivt industri- och kontorsområde. Hon är 38 år, har man, ett  barn och två bonusbarn.

- Här finns drivmedel, laddstationer, biltvätt samt butik med fresh food, korv, kaffe, glass  och vanliga convenience-varor. Dessutom ett mindre men populärt sortiment av presentartiklar.
- Butiksytan är cirka 150 kvadratmeter
- Öppet 5-23 vardagar, 7.30-23 helger - alla dagar året om
- 6,25 helårsanställda inkl Sanna
- Omsättning 2022: Ca 12 MSEK exkl drivmedel

 

drycker.jpeg