Skip to main content

Seminarium om tobaksbranschens transformation

skarmavbild_2023-07-02_kl._13.36.30.png

 

Under Almedalsveckan arrangerade tobaksbolaget Philip Morris, som nyligen förvärvade Swedish Match, ett seminarium om tobaksbranschens transformation. Vid seminariet medverkade Anette Rosengren som är koncernchef för Philip Morris Norden, Robert Dimmlich som är vd på Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS) samt riksdagsledamoten Pontus Andersson (SD).

Anette Rosengren lyfte fram att Philip Morris förvärv av Swedish Match kompletterar Philip Morris rökfria produkter väldigt väl och accelererar bolagets transformationsresa rejält, både i Norden men också globalt. Redan idag är det mer än 35 procent av Philip Morris globala omsättning som kommer från rökfria produkter.

Idag finns det en miljard rökare världen över och världshälsoorganisationen (WHO) räknar med att det fortfarande kommer finnas en miljard rökare 2025.  Även om Sverige är det land med lägst andel dagligrökare i världen, så är det fortfarande över en halv miljon människor som dagligen röker. 

Det intressanta är att konsumenterna går före politikerna. Konsumenterna har redan valt att bli rökfria, men vi kan göra mer. Med dialog, rätt lagstiftning och regelverk och stöd från civilsamhället menande Anette Rosengren att det är möjligt att fasa ut cigaretterna inom 10-15 år i många länder. Inte minst i Sverige där rökningen redan idag ligger väldigt nära WHO:s mål att färre än fem procent ska vara dagligrökare 

För att nå målet om en rökfri värld har Philip Morris över 1 500 forskare och ingenjörer på sitt forskningscenter. Sedan 2008 har Philip Morris investerat över 100 miljarder kronor i forskning och utveckling för att ta fram och erbjuda rökfria produkter.

Robert Dimmlich berättade om drivmedelsbranschens transformation, och utgångspunkten är att allt vi gör blir tydliga förbättringar. En bensinstation säljer allt det som är kul, men som inte alltid ses med blida ögon för allmänheten. Fossila drivmedel, farliga kemikalier, saker som brinner, socker som vi äter och tobak. Vår trovärdighet ligger i att den är ofrånkomlig.

Riksdagledamoten Pontus Andersson (SD) menar att konsumenterna efterfrågar en grön omställning och konsumenterna är bra på att se till att det går åt rätt håll. Ska vi få ett rökfritt Sverige måste politiken hjälpa till att styra mot det bättre valet. 

Text och bild: Convenience Stores News

På bilden ovan ser vi från vänster: Robert Dimmlich, Anette Rosengren och Pontus Andersson.