Skip to main content

Ett år med PLOQ som marknadsplats

ko_ute.jpeg

 

Kent-Ola Mårtensson är stolt kundlöftesvärd och ägare av en anläggning med såväl anor som goda framtidsutsikter. Vi hälsar på hos honom och hans PLOQ-butik i Torsvik utmed E4:an strax söder om Jönköping.

- Välkomna till vår marknadsplats, säger han.

Vi pratar nämligen bland annat om just vad man idag ska kalla ett ställe som detta. Förut bensinstation eller mack, men idag är det ju så mycket mer. Pumpar och drivmedel men framför allt en fin PLOQ-butik. ”Marknadsplats” känns som ett bra ord.

Historien är som ganska ofta i den här delen av branschen, ett företag som funnits i generationer. Kent-Olas pappa Olle Mårtensson startade Shell i Gislaved på 60-talet och där började också Kent-Olas bana. Det blev sedan flera Shell-stationer med Select-butiker i Jönköping med omnejd och därefter Shell 7-Eleven i tio år. Numera koncentrerar han sig på denna vars ursprung också går tillbaka till 60-talet och som nu har ett alldeles utmärkt läge. Han själv har drivit den sedan 2005.

- Området är extremt expansivt med industrier och logistikverksamheter. Nyligen har vi fått McDonald’s som granne och det kommer flera matställen. Vi ser det som positivt och påverkar det vi kan påverka, säger Kent-Ola och berättar att det i första hand är ett trafikläge men att man också har mycket lokala kunder. 

- Vi har nu varit PLOQ i ett år men fortfarande kommer kunder in och säger ”wow” när de ser vår butik och allt som finns i den.

 

deli.jpeg

Matutbudet i en PLOQ-butik är verkligen något alldeles extra och här ser vi en del av läckerheterna.

 

Stoltheten är verkligen stor och vår rundvandring börjar vid delidisken. Det blir automatiskt så. Precis som för kunderna så dras man mot den.

- Att ha fräscha och till viss unika produkter för att äta direkt eller ta med, är en viktig del av konceptet och det fungerar. Vi ökar mycket både på mat och kaffe.

Kaffestationen och serveringen är också en kundmagnet. Här kan man sitta ner i lugn och ro och här kan man njuta av olika typer av riktigt bra kaffe. Undertecknad testar nyfiket den tillfälliga gästen ”Sommarkaffe”.

- Vi började i vintras med Julkaffe och i båda fallen handlar det om att toppa det vanliga kaffet med någon form av aktuell nyans. Vi märker att det blir funderingar och diskussioner framför bryggarna vilket är precis vad vi vill ha.

 

dryckes.jpeg

Enhetligheten och det lugna ska locka till köp och gärna också att sitta ner en stund.

 

Butiken i övrigt har de olika delarna som vi nu lärt oss att PLOQ-konceptet innehåller. Kent-Ola stannar upp vid det första som möter kunderna i entrén, nämligen matvagnen där man möblerar om efter dagens olika behov. Bredvid den står säljplatsen med lite specialvaror.

- Jag ser den nästan som en utställning och det är ett nytt sätt att sälja.

Nytt är ju också detta med att inte ha vare sig bilrelaterade produkter eller tobak synligt annat än att det finns en text på dörrarna till dessa utrymmen.

- Det fungerar verkligen bra, säger Kent-Ola och vänder sig mot glassboxen och dryckeskylarna.

- Att vi har en helt egenprofilerade kylar, frysar och exponeringar över huvud taget är viktigt för harmonin i inredningen och kunderna hittar garanterat det de söker ändå. Väggen med dryckeskylarna är jätteviktig. Här ligger mycket av lönsamheten och att den är välfylld bidrar också till det totala intrycket av butiken.

 

kaffe.jpeg

Kent-Ola ser sin egen roll som att han är värd för sina gäster. Till exempel om några behöver vägledning vid kaffeserveringen.

 

PLOQ blev ju tidigt omtalat för sina speciella kundtoaletter med naturtapeter och lokala fågelkvitter. På just den här stationen har man ett utrymme med det utseendet för handtvätt. Där finns också en skylt som vänligt bjuder nödiga kunder till därför avsett utrymme på utsidan.

- Vi har helt enkelt inte plats, butiken är ju förhållandevis liten till ytan. Eftersom det ofta stannar turistbussar här, skulle köerna då fylla hela butiken och kanske få andra kunder att tveka på att gå in. Så det är en bra lösning som vi har det nu.

 

beredning.jpeg

All mat bereds öppet vid disken.

 

Sin egen roll beskriver Kent-Ola som att han jobbar med värdskap. Han finns på plats för att hjälpa till. Se till att allt är tipptopp ute i butiken och möta upp kunder som verkar behöva vägledning eller personlig service.

Det första året med PLOQ har påverkats av mycket i omvärlden. Allt från det allmänna världsläget och konjunkturen till att ha fått en ny granne i form av McDonald’s.

- Men trots det så håller vi ställningarna bra och ger kunderna en upplevelse. Mycket tack vare vårt unika materbjudande och vårt goda kaffe, avslutar Kent-Ola Mårtensson.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild_2023-08-13_kl._12.20.29.png

 

PLOQ, Torsvik Jönköping

Nominerad till Convenience Retail Awards av St1, med motiveringen:

"Kent-Ola visar ett stort engagemang och passion för att leverera våra kundlöften och kärnvärden varje dag, varje ögonblick till våra kunder. Han lägger stolthet i ambitionen att alltid erbjuda kunderna det bästa och bidrar till kedjans utveckling med sina omfattande erfarenheter. Han visar stor kunskap i eget företagande och fokuserar på rätt frågor för att nå framgång. Under året har butiken byggts om till PLOQ och i den resan har butiken nått helt nya höjder i både upplevelse och smaksensationer."

Kent-Ola Mårtensson är innehavare av PLOQ/Shell i Torsvik söder om Jönköping. Den ligger utmed E4 i ett expansivt område.

- Här finns drivmedel, släputhyrning samt butik med mat, kaffe och vanliga convenience-varor.  Laddstolpar är på gång. Stationen har varit PLOQ sedan sommaren 2022.
- Butiksytan är cirka 120 kvadratmeter
- Öppet dygnet runt
- 10 helårsanställda inkl Kent-Ola
- Omsättning 2022: Ca 21 MSEK i butik samt 8 miljoner liter drivmedel