Skip to main content

Nytt modulbygge lyfter både glass och fast food i Ullared

ghassanutanfor.jpeg

 

2012 blev han den förste mottagaren av det nyinstiftade branschpriset Convenience Retail Awards. Sedan dess har den unge entreprenören Ghassan Ghaziri både utvecklat och avvecklat för att lagom till sommarsäsongen kunna öppna sin 350 kvadratmeter helt nya anläggning inne på Ullareds shoppingområde. Och detta i form av ett intressant nytt modulbygge som han själv är inblandad i.

Historien i korthet: När Ghassan skulle fylla 15 år önskade han sig en korvkiosk i stället för en moppe. Bakgrunden till denna oväntade önsk­ning var att han efter sju-åtta år som lottförsäljare, där han även erbjöd sina kunder nybakat bröd på lördagsmorgnarna, behövde en inkomst­källa och framför allt ett sommarjobb.

- Jag sökte jobb i en korvvagn men ägaren tyckte att jag var för ung för att jobba kvällar och helger. Då erbjöd jag mig att köpa vagnen. Den låg inne i Falkenberg och var till större delen öppen på nätterna. Innan jag hade fyllt 15 år fick mina föräldrar hjälpa mig att köra den fram och tillbaka.

 

mot_gekas.jpeg

SiaLandet ligger granne med GeKås.

 

Nästa steg blev en glasskiosk inne på Ullareds-området, granne med Gekås. Han samarbetade med den lokala leverantören och döpte verksamheten till SiaLandet. Den kompletterades med korvförsäljning och byggdes ut i omgångar för att sedan knoppa av sig till galleriahuset rakt över gången där Ghassan (eller Glassan som Gekås vd brukar kalla honom) startade såväl en ny Sibylla-restaurang som en juicebar. Vad han gjorde på övriga fronter under denna tid (och fortfarande gör) ska vi av utrymmesskäl inte gå in på. Vi ska i stället helt koncentrera oss på den från försommaren helt nyöppnade anläggningen som står på samma plats som det första SiaLandet

- Jag bestämde mig för att storsatsa här ute och kombinera mina tre enheter i en. Därför avvecklade jag Sibylla och juicebaren och började planera för nya SiaLandet, säger Ghassan och berättar att han dock hade svårt att hitta det han sökte i byggnationsväg.

- Däremot fick jag kontakt med grupp företagare i Örebro som i egna bolag samarbetar kring modulbyggen som också innefattar inredning och design.

 

inifran.jpeg

Vy från fast food-delen in mot glassen.

 

Där blev det också ett helt nytt spår på Ghassans entreprenörsbana. Han blev nämligen  delägare i ett av bolagen och därmed också kund till sig själv. Det handlar om modulbyggnader med samma standard som det som byggs på plats, men med många fördelar. Inte minst för att modulerna är flyttbara men också för att man kan bygga snabbt och effektivt och få en komplett lösning. Möjlighet till leasing finns också i affärsidén. Att det är olika delar kan man för övrigt inte se med blotta ögat.

- Jag har satsat på fyra moduler, två för mat och två för glass. Allt som allt är anläggningen inklusive uteplatser med och utan tak, 350 kvadrat. Allt inrett och utrustat under samma paraply och med en stor flexibilitet. Jag kan till exempel lätt göra om glassavdelningen till något annat under vintern och har flera idéer.

 

glassdisken.jpeg

Här kan man bland annat se de egendesignade glassdisplayerna.

 

Ghassan Ghaziri samarbetar som redan framgått med Sia Glass. På matsidan, som för övrigt ska utvecklas mera,  samarbetar han med Scan samtidigt som han säljer lokala produkter som kebab och egenbakat bröd.

En liten innovation är glassdiskarna som är nedsänkta på ett sätt som gör att kunderna verkligen ser alla sorter som erbjuds. Det som erbjuds är hela Sia Glass sortiment kompletterat med egen gelato. Man säljer också churros, våfflor och pannkakor med stor framgång.  Nya kaffemaskiner med frappe och kalla drycker tilltalar en yngre målgrupp.

- Frysarna är lätta att rulla in och ut när man vill ändra om och skyltarna är vändbara, säger Ghassan och framhåller flexibiliteten i byggkonceptet från Örebro.

- En god vän, Håkan Sjölund, ritade anläggningen efter mina idéer innan jag tog hjälp av Örebro. Nyckelorden var fräscht, inbjudande och stilrent. Vi har ett riktigt restauranggolv för att underlätta renhållningen, det är högt i tak och väggarna är lättstädade.

 

familjutanfor.jpeg

Uteserveringen har 150 sittplatser och Ghassan har planer på att även göra något på byggnadens baksida.

 

Uteplatsen är uppbyggd för att tillfredställa både dem som vill ha tak över huvudet och dem som vill ha sol. Antalet platser är drygt 150 och på baksidan av byggnaden finns en innergård som kan komma att bli en servering med helt annat koncept, eventuellt med rättigheter.

För allt detta har Ghassan betalat cirka fyra miljoner kronor och han räknar med att omsätta mellan 12 och 15 miljoner när allt är klart. Säsongsvariationen är stor. Under sommaren har man varit 29 anställda, på vintern minskas styrkan till 8.

 

personalen.jpeg

Gänget som var i tjänst just vid vårt besök. Personalstyrkan under sommaren uppgår till 29 personer.

 

Läget är så klart speciellt. 800 kunder under en dag är inte ovanligt. Men i andra vågskålen ska läggas att konkurrensen inne på området är tuff. Den regniga sommaren har gynnat Ullared och haft en positiv effekt på SiaLandets försäljning.

- Trots det tråkiga vädret har även glassen ökat från föregående år. Det beror på ombygganden, förbättringarna med glassdisplayerna och vår nya design som verkligen gör skillnad. För att fortsätta utvecklas har vi aktivt försökt hitta trender inom vår bransch och har inte varit rädda att experimentera med nya produkter och smaker, avslutar Ghassan Ghaziri.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Fotnot:
Företagen i Örebro är Thogra (möbler), MYT Design (inredning och grafisk design), BERG (utrustning) samt Fjäder & Interiör som är projektbolaget, det som levererar helheten.