Skip to main content

McDonald’s nya morotslogik ska förändra nedskräpningsbeteende

bfcdabd577741260_800x800ar.jpg

 

Snus och cigaretter står tillsammans för 80 procent av skräpet* i Sveriges stadsmiljö. Den tredje största boven är skräp från det vi äter och dricker på språng. Det klassiska greppet för att råda bot på det senare är informationsspridning om vad som är rätt, men det är tydligt att det inte biter på alla. Därför släpper McDonald’s nu ett nytt AI-byggt verktyg med en inbyggd morotslogik som innebär att gäster blir belönade när de slänger sitt skräp på rätt ställe. 

I takt med att en allt större del av skräpet som hamnar i naturen kommer från on-the-go förpackningar har frågan om att minska nedskräpning blivit allt viktigare för McDonald’s. I år lanserade företaget sin nollvision mot nedskräpning som innebär att inga av restaurangkedjans förpackningar ska återfinnas i naturen. Detta mål vilar på insikten att det krävs en beteendeförändring för att få bukt på problemet, och att endast informationsspridning inte räcker för att få till långsiktig förändring. Den 25 september lanserade McDonald’s sin senaste satsning på området, genom en ny funktion i appen där gäster belönas om de scannar förpackningen med hjälp av telefonens kamerafunktionen när de slänger den i en papperskorg. 

-  I regel gör folk rätt, men vissa slarvar. Undersökningar visar även att många av de som skräpar ner inte ens är medvetna om detta beteende. Vi hoppas därför att vårt nya verktyg ska motivera fler att göra rätt, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s i Sverige.

Det nya verktyget har tagits fram tillsammans med mjukvaruutvecklaren Umain. Tekniken bygger på att Umain tränat upp verktyget med hjälp av AI som nu kan känna igen alla McDonald’s förpackningar samt alla typer av papperskorgar som finns runtom i landet. Som gäst använder man verktyget genom att öppna kameran i appen och att med hjälp av kamerafunktionen skanna förpackningen när den slängs i en soptunna. I gengäld får man belöningar i form av deals, och man kommer också kunna delta i tävlingar. 

- Det har varit otroligt roligt att utveckla denna lösning tillsammans med McDonald’s och använda bildigenkänningsteknik tillsammans med AI i syfte att uppmärksamma och skapa förändring kring ett viktigt samhällsproblem. För oss blev denna lösning ett kreativt och roligt sätt att samla människor kring en gemensam utmaning, säger Martti Jerkku, Projektledare på Umain.

Den ideella stiftelsen Håll Sverige Rent är en viktig samarbetspartner till McDonald’s i arbetet med att minska nedskräpningen. Partnerskapet bygger på ambitionen att tillsammans ge problemet med nedskräpning mer synlighet och uppmärksamhet för att på så sätt påverka människor att inte slänga skräp i naturen eller på gator och torg. 

- På Håll Sverige Rent vet vi att nedskräpningsbeteendet är ett verkligt problem, speciellt bland unga vuxna. Detta nya angreppssätt med en tydlig belöningsmetodik är väldigt spännande och det ska bli intressant att se hur den påverkar förhållningssättet till nedskräpning, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

Källa och bild: McDonald’s Sverige.

* Håll Sverige Rent, Skräp i staden