Skip to main content

Leverantörsträff hos årets conveniencekedja

skarmavbild_2023-10-10_kl._16.03.59.png

 

Den 10 oktober var det EMABs leverantörsträff på Cirkus i Stockholm. Träffen innehöll bland annat en kort genomgång hur det går för EMAB totalt och speciellt hur det går i vissa kategorier. Dessutom delade man ut priset till årets leverantör.

EMABs vd Anders Huss inledde med att säga ”välkommen till årets convenience-kedja 2023”. Och mycket riktigt så vann EMAB priset på vårt CSS Forum den 24 augusti just för årets conveniencekedja.

Anders påminde om att när man är en liten organisation så behöver man arbeta målmedvetet med få frågor åt gången, och hålla fokus på de långsiktiga målen. Det blir dyrt på sikt att göra fel nu. 

Exempel på områden som EMAB arbetar med idag är nikotinprodukter, paketombud, fastfood och konsumentprisstrategi. Viktiga framtidsområden är hybridbutiken, transaktioner och kundmötet.

 

 skarmavbild_2023-10-10_kl._16.06.27.png

Anders Huss 

 

Som exempel lyfte Anders fastfood och matsvinn. Inom fastfood har man tagit fram koncept och därmed lyckats öka försäljningen kraftigt. Inom kort kommer dessa koncept finnas på alla EMAB 2.0. 

När det gäller matsvinn har man startat ett samarbete med To Good to Go, som består av överaskningspåsar med varor som har kort datum som kunden erbjuds köpa med hjälp av To Good to Go`s app och sen hämta i butik. Detta samarbete finns idag på 16 butiker och är också en stor framgång och en utrullning på kedjan väntar.

Kedjan har också gjort analyser av kundflöden där man undersökt hur stort beroendet är av tankande kunder. Det visade sig att man endast är beroende av en liten del av drivmedelskunderna när det gäller butiksförsäljningen, vilket ju också förstås kan ses som en möjlighet.

 

skarmavbild_2023-10-10_kl._16.07.43.png

De nominerade - Spendrups, Swedish Match och Red Bull.

 

Avslutningsvis så delades det ut pris till årets leverantör. De nominerade var Spendrups, Swedish Match och Red Bull. Och vinnaren är Swedish Match! En glad Ulrik Hausenkamph från Swedish Match tog emot priset, faktiskt för andra året i rad.

Grattis igen Ulrik, vad har ni gjort som är så bra för att vinna detta pris? 

- Vi har gjort flera saker som hänger samman med varandra. Först och främst ville vi göra kategorin snus mer tillgänglig ute i butiken. Sedan har vi tillsammans med EMAB designat ett sätt att presentera produkterna. Och slutligen har vi presenterat produkterna i designen så det är lättare att se och välja för kunden.

- Vi lyckades göra den nya designen mycket kostnadseffektivt så det är lätt för varje medlem inom EMAB att starta vårt nya försäljningskoncept. Det har blivit en försäljningssuccé! Men det handlar inte om nya snusare utan att snusarna väljer att handla på detta nya mer lättillgängliga sätt hos EMAB.

Kan man likna det vid situationen när Systembolaget startade försök med att man kunde plocka själv i vissa butiker, då sökte sig kunderna dit? 

Ja, precis säger Ulrik, så är det. Lättare att välja rätt och roligare att handla.

Text och foto: Bengt Hedlund

 

img_3372.jpeg

Ulrik Hausenkamph, Swedish Match, tog emot priset som årets leverantör.