Skip to main content

- Vi har en godishall med 400 kvadratmeter socker

image3.jpeg

Magnus och Patrik Enbacka

 

Mitt i sommaren öppnade bröderna Magnus och Patrik Enbacka en Go Banana-butik i Sickla Köpcentrum. En godishall med 400 kvadratmeter socker, som de själva uttrycker det. Och en godishall som kunderna verkar uppskatta eftersom försäljningen har ökat varje vecka sedan starten den 30 juni.

Bröderna driver andra företag tillsammans och har så gjort i många år. Bland annat en padelhall i samma centrum och det var tack vare den som idén till att öppna godisbutik dök upp.

- Vi såg en lokal och kände Stefan Ragnarsson på Go Banana sedan ett tidigare affärsliv. Så vi besökte centrallagret i Borås, tog kontakt med Atrium Ljungberg som förvaltar centrumet och gick från ax till limpa på tre månader, säger Patrik Enbacka och berättar att det inte var ett svårt beslut.

- Vi såg en fin affärsmodell och kunde inte låta bli att ryckas med i allt detta med godis, snacks, energidrycker och glada kunder. Man blir ju själv glad av att erbjuda varor som folk unnar sig även i tuffa ekonomiska tider. Godis och snus - det sista man överger.

 

skarmavbild_2023-10-17_kl._16.20.29.png

Godis och snus är det sista man överger, säger bröderna Enbacka. 

 

Formspråket var viktigt för bröderna Enbacka som tycker att Go Banana har ett talande och glatt sådant, samt en bra filosofi om hur det ska exponeras med berg och råge så att folk blir sugna och handlar. Butiksbesöket blir helt enkelt som en upplevelse.

En lite speciell händelse i samband med öppningen i somras var att butiken fick ett kort finbesök. Coca-Colas globala vd var nämligen på Sverigeturné och bland annat inbokad hos grannen Willys. Det smittade av sig till Go Banana, där han tillsammans med sitt entourage gjorde ett blixtbesök.

- Vi hade så klart bullat upp ordentligt med ett tiotal pallar centralt i butiken och det var en kul grej, även om det var snabbt överståndet. Exponeringen har vi behållit och även gjort en liknande i anslutning till lösgodiset.

Det stora var annars att man gjorde ett direktutskick till 35 000 i närheten och bjöd på tre hekto lösvikt. Detta delades också ut i centrumet under öppningshelgen och gav totalt tio procents inlösen.

- Vi fick så klart ge bort 150 kilo godis men det var ett bra sätt att visa att vi fanns. De flesta köpte ju betydligt mer så det gick nog jämnt upp. Vi hade även Monster på plats som bjöd både på sin dryck till alla kunder, säger Patrik Enbacka och berättar att han och Magnus också har ett företag som exporterar vitt snus till Finland.

- Det har ju tidigare varit förbjudet men nyligen öppnat sig. Tack vare andra kopplingar till Finland har vi partners för logistik, distribution och försäljning och jobbar nu med ett par stora varumärken på den svenska marknaden.

 

skarmavbild_2023-10-17_kl._16.23.41.png

Försäljningen har ökat varje vecka sedan man öppnade, och gör så fortfarande.

 

Go Banana i Sickla har öppet 10-20 på vardagar, 10-19 på lördagar och 11-17 på söndagar. Utöver Patrik och Magnus jobbar tre personer heltid och fyra till fem extra på helgerna. Försäljningen har ökat varje vecka och gör så fortfarande och man har 25-30 procent mer varor i butiken nu än när man öppnande. En återinvestering för att kunna utvecklas.

- Håller vi i under hösten så kommer det här att gå jättebra, säger Patrik som ser fram emot halloween och jul då man satsat på längre öppettider och mycket aktiviteter.

- Vid sidan av logistiska utmaningar som att hantera större flöden av varor, så planerar vi för satsning på företag i närområdet. Här finns ett hundratal sådana med sammanlagt 8 000 kontorsarbetare. En bra potential för en butik som denna.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Go Banana