Skip to main content

Osäkra tider men julandan är stark

skarmavbild_2023-12-12_kl._19.21.29.png

Foto lånat från Källarbacken Hällingsjös Facebook-sida.

 

E-handeln påverkar convenience-handeln direkt genom att mycket av pakethanteringen går därigenom. Under årets tredje kvartal ökade den totalt med 2 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Detta visar E-barometern, ett samarbete mellan PostNord och HUI Research.

Omvärldsläget, lågkonjunkturen och inflationen var fortfarande på allas läppar under årets tredje kvartal. Trots att inflationen avtog något under perioden finns ännu inga indikationer på att det ekonomiska läget kommer att förbättras inom en snar framtid. Det som pågår kan närmast beskrivas som en multikris där det ekonomiska läget påverkas från flera håll samtidigt – något som skapar stora utmaningar för både företag och konsumenter.

Den stora skillnaden mellan utvecklingen i fasta och löpande priser fortsätter att prägla e-handeln. Prisökningarna gör att utvecklingstalen uppvisar en något skev bild av verkligheten. Löpande priser fångar inte upp att pengar tappar i värde under tider av hög inflation. Likt i föregående rapporter gömmer sig billigare varor bakom kulisserna och det är troligt att julhandeln ökar i kronor och ören, men att julklapparnas egentliga värde är lägre än tidigare år.

 

kartonger.png

 

 

Detta är några av insikterna i rapporten från trejde kvartalet:

3 av 10 gör sina julklappsinköp under Black Week. Allt fler skjuter upp inköp som skulle ha skett tidigare under året till Black Week. Men det är också tydligt att fler väljer att tidigarelägga sina julklappsinköp till Black Week.

Kanalen avgör klappen! Kläder & skor är den kategori som flest handlar julklappar ifrån, totalt sett. För julklappsnköp online är Böcker & media den populäraste kategorin.

6 av 10 tror att de kommer e-handla julklappar. Andelen konsumenter som köper julklappar online har minskat något sedan pandemin. Men andelen som har tänkt julhandla på internet i år är ungefär lika stor som förra året och har ökat med 20 procentenheter sedan 2017. Dessutom kommer en av tio shoppa alla sina julklappar online!

Behovs- och luststyrt under Black Week. Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin att handla ifrån men den får konkurrens av Kläder & skor, samt Skönhet som ökar mycket. Konsumenterna handlar både för att unna sig och för att köpa saker som de faktiskt behöver.

Uppskjutna inköp. Andelen konsumenter som har valt att skjuta upp inköp till Black Week av ekonomiska skäl är nästan tre gånger så stor i år som förra året.

Julklappens storhet lever vidare. 2023 års julklappshandel väntas öka med 0,4 miljarder kronor jämfört med föregående år, vilket är den näst högsta nivån sedan E-barometern började räkna på julklapps- handelns storlek. Inflationen, växande befolkning och att fler har tillgång till internet påverkar totala julklappsbudgeten som i år väntas bli 2 470 kronor per person.

E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

Källa: E-barometern