Skip to main content

Picadeli listar de fem största mattrenderna 2024

hvfxx7rksv6dedoulhf6_kopia.jpg

 

Maxade dressingkombinationer, värmda sallader och mindful eating. När svenska Picadeli spår vilka mattrender som kommer dominera under 2024 är det tydligt att vi blir allt modigare och medvetna när det kommer till vad vi äter. Här listar Gunilla Kjellmer, Head of Food på Picadeli, vilka fem starka mattrender som kommer att prägla det nya året.

2024 spår Picadeli att vi kommer att agera med såväl vår mentala hälsa som plånboken och klimatet i åtanke när vi planerar våra måltider. Dessutom blir det fokus på smarriga dressingar och varm sallad nästa år.

- Genom att ständigt ha örat mot rälsen kan vi snabbt identifiera nya trender, och utvecklas i rätt riktning. Och inför det nya året har vi flera intressanta trendspaningar. Inte minst är det tydligt att våra konsumenter blir alltmer medvetna, men också modigare, i sina matval, säger Gunilla Kjellmer.

Gunilla arbetar till vardags med att utveckla Picadelis sortiment i de omkring 1000 salladsbarerna runt om i landet. Ett jobb som i hög grad handlar om att ta in tendenser och trender från matvärlden, och omvandla dem till ingredienser i Picadelis salladsbarer i såväl Sverige som resten av världen.

Den ekonomiska krisen påverkar också plånböckerna, även 2024.

- Vi är glada att många har upptäckt att det är prisvärt att plocka sin egen sallad. Hos oss kostar en snittlunch 58 kronor – det är väldigt prisvärt i jämförelse med mycket annat. I budgettider märker vi också hur många vänder mot kolhydraterna, och vi ser nu hur pizzan har seglat upp som nygammal favorit. Samtidigt har de mer exklusiva hamburgerkedjorna det kämpigt. Men vi vill ju att 2024 blir året då konsumenterna väljer både plånboksvänligt och hälsosamt, säger Gunilla.

Picadeli startade på den svenska västkusten för femton år sedan. Idag är efterfrågan större än någonsin, och svenskarna köper närmare en halv miljon Picadelisallader – varje vecka, året om! I Picadelis 970 salladsbarer i Sverige säljs det idag i snitt 225 000 kilo sallad per vecka. 

 De fem största mattrenderna 2024 – Gunilla Kjellmer listar:

1. Dressing, dressing och åter dressing
Dressingen är showens stjärna 2024. En trend som förutses slå igenom nästa år, är att vi blir allt modigare i att utforska helt nya smakkombinationer genom dressing. Bland matinfluencers och trendsättare har salladskreationerna på senare tid kommit att handla om just dressingen – den nya nyckelkomponenten, och nu hakar matbranschen på. Ett tips från experterna på Picadeli är att våga kombinera flera olika dressingar för att ta smaksensationen till nya höjder.

2. Mindful eating
Vi blir alltmer måna om att lyssna inåt, och då menar vi inte bara till magens kurrande. Picadeli spår att 2024 är året då mindful eating kommer starkt. Trenden innebär att måltiderna inte bara ska tillfredsställa smaklökarna och stilla hungern, utan också vara en stund av närvaro och välmående – även när måltiden intas på språng. Det handlar dessutom om att visuellt njuta av maten, vilket kan ta sig uttryck i att vi väljer vackra, färgsprakande råvaror på tallriken.

3. Värm din sallad – och ta den till nya smakhöjder
En trend som tog fart hösten 2021 är den värmda salladen. Trenden att mikra sin sallad en kort stund blev stor bland Picadeliälskare och spås öka i popularitet under nästa år. Varm sallad är perfekt för den som vill åt fräschören av en sallad, men som är sugen på något mer värmande. På så sätt kan salladen vara ett gott, nyttigt och klimatsmart alternativ även under de kallare månaderna på året. Hur smakar din favoritsallad i en annan temperatur?

4. Vardagslyx i tuffare tider
Det rådande ekonomiska läget har satt tydliga spår i svenskarnas plånböcker och därmed våra matvanor. Här ser Picadeli en tydlig trend i att man hittar nya sätt att sätta guldkant på tillvaron. Det kan handla om att byta ut restaurangbesöket mot till exempel en pizza som är mer prisvärd men man ändå inte lagar själv, eller att unna sig annan snabbmat som är såväl smaklig som prisvärd.

5. Tänk grönt – för såväl kropp som klimat
Svenska konsumenter blir alltmer medvetna – både vad gäller matens påverkan på hälsa, och på klimatet. Den ökade medvetenheten är en trend så genomgående att den snarast är att betrakta om en omställning, som bara spås accelerera under det kommande året. En spaning från Picadeli är att konsumenter kommer bli mer måna om att anpassa sitt val av råvaror efter säsong, och dessutom kommer använda sig mer av märkningar kring klimat och hälsa för att navigera i matlandskapet – exempelvis Picadelis egna märkning Climate Foodprint.

Källa och bild: Picadeli