Skip to main content

Teleavtal kan vara ogiltiga avtal

colourbox35725218_kopia.jpg

 

Artikel från Advokatbyrån Sagell & Co, samarbetspartner till Convenience Stores Sweden*:

Det förekommer tyvärr att företag blir uppringda och där den person som ringer ger sken av att ringa från företagets nuvarande teleoperatör, exempelvis Telia. Företaget blir lovad en lägre kostnad än vad man betalar i nuläget och stressas till att signera ett avtal, samtidigt som telefonsamtalet pågår, via en sms-länk. 

Det visar sig sedan att det avtal som har undertecknats på detta sätt är med en annan operatör än den nuvarande operatören och ofta med en längre bindningstid. Det kan då också medfölja ett undertecknat leasingavtal för exempelvis en växel. Företagets kostnader för telefonin blir således i realiteten dyrare än tidigare. Företaget känner sig naturligtvis lurat. 

En tid efteråt är det inte så ovanligt att företaget blir kontaktat per telefon av en säljare från en annan teleoperatör, som erbjuder sig att lösa företaget från avtalet som företaget känner sig pålurat, mot att företaget tecknar ett nytt avtal men nu med den hjälpande teleoperatören. Det avtalet innehåller emellertid inte bara de månatliga abonnemangsavgifterna till den nya teleoperatören, utan också ett kraftigt pålägg. Det pålägget motsvarar betalningen för att denna nya teleoperatör var hygglig att betala den tidigare operatören för att denne skulle släppa det pålurade avtalet med företaget i förtid. Företagets kostnader för telefonin har nu blivit ännu dyrare. Företaget har således blivit lurat två gånger. Det finns misstankar om att den första uppringande personen och sedan den uppringande hjälpande personen samarbetar.

Vad ska företaget nu göra? Naturligtvis ska fakturor som kommer och som baseras på de pålurade avtalen bestridas. En polisanmälan bör göras och andra företag varnas via företagets branschorganisation. 

Eftersom teleoperatören många gånger kan bevisa genom det signerade avtalet eller genom en ljudfil från telefonsamtalet med företaget att juridiskt sett har företaget ingått ett juridiskt bindande avtal med teleoperatören, har företaget främst följande avtalsregler att stödja sig på, nämligen 30 §, 33 § och 36 § avtalslagen.

Genom att åberopa 30 § avtalslagen kan företaget få avtalet ogiltigförklarat eftersom företaget har svikligen förletts att ingå avtalet. Genom att åberopa 33 § avtalslagen kan företaget få avtalet ogiltigförklarat eftersom det skulle strida mot tro och heder att åberopa avtalet med hänsyn till hur det kom till. Genom att åberopa 36 § avtalslagen kan företaget få avtalet ogiltigförklarat som oskäligt också med hänsyn till hur avtalet kommit till. I de flesta fall bör man åberopa alla dessa tre lagparagrafer.

I bestridandet av fakturorna bör således företaget åberopa 30 §, 33 § och 36 § avtalslagen som skäl för sitt bestridande. Det är sedan upp till teleoperatören att besluta om huruvida denne ska gå vidare till tingsrätten mot företaget med sina krav och få avtalets giltighet prövat mot dessa lagregler. Det finns naturligtvis inga garantier för att tingsrätten i varje enskilt fall kommer att ogiltigförklara avtal med hänvisning till dessa regler, men domstolarna har under de senaste åren blivit allt mera intresserade av att stoppa sådana bedrägliga beteenden som beskrivs här med tillämpning av dessa lagparagrafer. Det är naturligtvis redan ett bedrägligt beteende med det första pålurade avtalet även om det i det enskilda fallet inte förekommit ett pålurat avtal nummer två med en hjälpande ny teleoperatör.

Det kan avslutningsvis också här nämnas att det inte enbart kan handla om fall som berör företagets teleavtal där ett företag blivit vilselett via telefon att teckna avtal. Det kan exempelvis handla om leasingavtal, elavtal mm.

Om Du önskar ytterligare information går det bra att kontakta advokaten Dan-Michael SagellDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Text: Dan-Michael Sagell

Bild: Colourbox

* Du som är medlem i Convenience Stores Sweden får 15 minuters kostnadsfri juridisk rådgivning fyra gånger per år. Du får dessutom en rabatterad timtaxa vid eventuellt behov av att köpa juridiska tjänster hos vår samarbetspartner Advokatbyrån Sagell & Co. De har lång erfarenhet inom handeln och även av hyresfrågor.

colourbox2674869.jpg