Skip to main content

Triumf Glass förstärker sitt hållbarhetsarbete

nzumuxg5jkbjtypwb68n_kopia.jpg

 

Triumf Glass och CarbonCloud går hand i hand mot en mer hållbar glassframtid. Genom CarbonClouds forskningsbaserade SaaS tjänst ökar Triumf Glass transparensen kring sitt klimatavtryck hela vägen från råvara till färdig produkt.

I glassfabriken i Sävedalen tillverkar Triumf Glass årligen cirka 17,5 miljoner liter glass som sedan distribueras till kiosker och butiker över hela landet. Under de senaste åren har bolagets hållbarhetsarbete fått allt större fokus. Tidigare i år inleddes ett samarbete med återvinnings-appen Bower som belönar användare som återvinner sina glassförpackningar. Nu tar bolaget nästa steg i satsningen på hållbarhet.

För att skapa större medvetenhet både internt och hos sina kunder om de utsläpp som verksamheten och dess produkter genererar inleder man nu ett samarbete med CarbonCloud, världens största databas med koldioxidavtryck av hög granularitet, som ger livsmedelsföretag möjligheten att beräkna utsläppen inom hela leveranskedjan.

- För att fortsätta minska våra utsläpp behöver vi jobba tillsammans och därför är transparens gentemot våra kunder och leverantörer en hög prioritet hos oss. Samarbetet med CarbonCloud känns klockrent eftersom det kommer att göra det ännu enklare för oss att analysera vårt klimatavtryck och hitta fler sätt att minska det, säger Moa Frisk, marknadschef på Triumf Glass.

Precis som Triumf Glass är CarbonCloud ett Göteborgsbaserat företag som idag arbetar med några av de största livsmedelsföretagen i världen.

- Vi är jätteglada över att samarbeta med Triumf Glass. Deras ambitiösa klimatmål och hängivenhet till hållbarhet är inspirerande, inte minst deras strävan efter transparens i leverantörskedjan och minskning av utsläpp. Tillsammans kommer vi visa vägen mot en positiv förändring i allas favoritglass, säger David Bryngelsson, VD och grundare av CarbonCloud.

Källa och bild: Triumf Glass