Skip to main content

Semlan går mot nytt försäljningsrekord?

semla_colourbox56269661_kopia.jpg

 

Den 13 februari firades Fettisdagen. Då förväntas svenskarna äta uppemot sex miljoner semlor. Nybakade siffror i 7-Elevens kartläggning Semmeltoppen visar att försäljningen av semlor ökat med hela 22 procent jämfört med förra året. Dessutom är malmöiterna de storstadsbor som äter flest semlor.

I samband med Fettisdagen släpper 7-Eleven för första gången Semmeltoppen. En helt nygräddad kartläggning med insikter kring svenska storstadsbors konsumtion av semlor, baserad på färska försäljningssiffror. Semmeltoppen visar att Malmöborna äter flest semlor per capita jämfört med Göteborg och Stockholm. Göteborgarna är minst förtjusta i bakverket. Torsdag är vidare den dag i veckan då flest känner semmelsug, medan det äts minst semlor på söndagar.

Enligt statistik från branschorganisationen Sveriges Bagare & Konditorer kommer 6 av 10 svenskar njuta av semlor på Fettisdagen. De har också beräknat att det bland annat går åt 132 ton mandelmassa, 211 ton vetemjöl och ett ton florsocker bara under just den dagen.

- Det är spännande att se hur semlans dragningskraft håller i sig trots kärvare tider. På 7-Eleven ser vi att semmelförsäljningen taktar mot nya rekord och att vår nyhet Semla To-Go, vars form är inspirerad av grillkorven, har tagits väl emot av svenskarna. Därmed kan vi konstatera att folkets kärlek till semlan är starkare än någonsin, säger Marie Wedin, Kommersiell direktör för Reitan Convenience Sverige.

Var femte person väljer en semla om de ska äta ett bakverk på en dejt. Det visar statistik från en rikstäckande Sifo-undersökning som 7-Eleven genomfört nyligen. Enligt undersökningen är semlor väldigt populära när göteborgarna ska dejta, medan de är minst populära på dejter norrut i landet.

Om Semmeltoppen - Kartläggningen är baserad på statistik från 7-Elevens egen försäljning av semlor i samtliga butiker från den 1 januari till den 5 februari 2024 samt motsvarande period under 2023. Sifo-undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 30 oktober–2 november 2023. Totalt intervjuades 1045 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

Källa: Reitan Convenience Sverige.

Bild: Colourbox