Skip to main content

Häftig resa från korv med bröd till pizza och kebab

klimatberaknar.jpeg

 

1996 började dåvarande Statoil att sälja korv. Ett för den tidpunkten ganska oväntat grepp. Sedan dess har det hänt massor och Circle K satsar framåt med stor energi och gläds speciellt över framgången med Schysst Käk.

- Vi är ju Sveriges största kebabrestaurang, säger Veronica Ersson, Senior Manager Food på Circle K.

Idag utgör mat och fika en jätteviktig del av Circle K:s helhetserbjudande. Kunden förväntar sig inte bara att hitta mat som ett tillägg till andra produkter, utan ser det som en avgörande del av upplevelsen. Fokus ligger på att säkerställa att det man serverar håller hög kvalitet och tillgodoser dagens kundbehov. 

- Det handlar inte bara om att tillfredsställa en efterfrågan, utan om att skapa en positiv och minnesvärd matupplevelse som blir en naturlig del av kundens besök hos oss på Circle K, säger Veronica Ersson och berättar om lyckade samarbeten.

- Vi har tidigare haft samarbeten med olika kända profiler men har under senare år hittat hem i flera riktigt spännande och varmt välkomnade samarbeten, såsom Pizza Hut och nu senast Schysst Käk. Våra kunder är med oss på den här resan och just Pizza Hut har varit lite speciellt eftersom det skapat så stor lokal glädje när det lanserats på olika orter som inte haft tillgång till det tidigare. Och framgången med Schysst käk har golvat oss! Vi är ju Sveriges största kebabrestaurang!

 

pizza_hut_med_cc.jpeg

Pizza Hut har precis som Schysst Käk varit ett riktigt lyckat samarbete för Circle K.

 

Hur mycket betyder kaffet?

- 2006 tog vi fram ett nytt kaffekoncept som sedan fortsatt att utvecklas över tid. Vi tar kaffe på allvar och  säljer cirka 11 miljoner koppar årligen. Nu har vi en bred kaffemeny med ekologiskt och fairtrade-märkt kaffe, som dessutom nyligen utökats med iskaffe och smaksatt kaffe.

Vad säljs det allra mest av?

- Korv, kaffe och energidryck är några av de saker som våra kunder älskar. Sedan är vi stora på tobak.

Vilka satsningar har varit mest markanta de senaste åren?

- Gällande butik så har vi byggt om och jobbat med nya koncept, plus att vi ju byggt våra flaggskeppsstationer med ”extra allt”. Sen går det ju inte att bortse från succén med Schysst Käk och att vi har vunnit massor av priser för vår korv. Det är jätteroligt att kunderna är med oss i våra satsningar.

 

veronica.jpeg

Veronica Ersson är Senior Manager Food på Circle K.

 

Har ni några nyheter på gång?

- Vi på Circle K är ständigt i rörelse när det gäller innovation och utveckling. Även om jag inte kan avslöja detaljer för framtida lanseringar, så kan jag försäkra er om att vi som Sveriges bästa korvkiosk (enligt Svenska Korvakademin) alltid strävar efter att överraska och tillfredsställa våra kunders förväntningar. Våra kommande nyheter kommer naturligtvis att omfatta spännande innovationer inom matkategorin.

Vilken betydelse har miljön för försäljningen av mat?

- Miljön spelar en stor roll för våra kunders matupplevelse. Många uppskattar att ta en paus, särskilt under långresor eller när de laddar sina bilar. Vi har därför lagt mycket fokus på att skapa trevliga sittplatser, både inomhus i våra lounger och utomhus på många av våra stationer. Att det är rent och fräscht är viktigt för våra kunder och det är något vi prioriterar högt. Vi är stolta över de satsningar vi gjort för att skapa en trevlig och välkomnande miljö för våra kunder där de kan njuta av sin mat eller fika när de besöker oss, säger Veronica Ersson och berättar om det absolut senaste, nämligen samarbetet med Klimato.

- Vi börjar nu att beräkna matutbudets klimatpåverkan. Syftet är dels att få till en stabil grund för fortsatt arbete mot lägre klimatavtryck för kedjan, dels att hjälpa kunderna att göra medvetna val genom att på sikt klimatmärka måltiderna.

 

korv_med_brod.jpeg

Att klimatmärka maten som serveras är det senaste från Circle K på miljöfronten.

 

Enligt Circle K står livsmedelsindustrin i dag för en tredjedel av de globala utsläppen och en genomsnittlig lunch i Skandinavien har ett klimatavtryck på 1,7 kg CO2e – en siffra som behöver sjunka till 0,5 kg CO2e om vi ska nå FN:s klimatmål. 

- Klimato är en hållbarhetspartner som hjälper företag att mäta utsläppen från mat och dryck som köps in och serveras, och mäter utsläppen över tid. Detta möjliggör för oss på Circle K att löpande kunna minska klimatpåverkan, avslutar Veronica Ersson.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Circle K