Skip to main content

Fazer Bageri på väg in i convenience

anna_pressbild.jpeg

Anna Linde

 

Fazer Bageri har hitintills mest verkat inom dagligvaruhandeln. Men efter ett par år av produkt- och konceptutveckling har man nu tagit steget in i covenience-branschen där man anser sig kunna fylla ett hål.
-
Vi har helt enkelt tagit vår storsäljare inom mörka portionsbröd och gjort den till en perfekt färdigmacka, säger Anna Linde, key account manager.

Fazer Bageri jobbar främst på dagligvaruhandeln där man säljer påsförpackat bröd under varumärkena Fazer och Skogaholm. Idag är man utmanaren på den svenska marknaden. Genom att lansera sin nyhet Rågform To Go för ett par veckor sedan har man tagit steget in i convenience där man anser sig fylla ett tomrum.

- Det finns redan mycket bra produkter att äta på språng. Men inga mörka portionsbröd, säger Anna Linde och berättar att arbetet med det nya konceptet har pågått i två år i en särskild projektgrupp.

- Utgångsidén var att ta vår befintliga favorit och göra den till macka. Vi har fyllt den med mozarellakräm och sedan gjort två varianter; en med tomat och basilika och en med rökt skinka.

Men det är inte ”bara” när en ny produkt ska tas fram. För den ska inte bara bakas och beredas med innehåll. Den ska frysas, anpassas för upptinande, få en funktionell och säljande förpackning och passa in i ett logistikflöde. Och sedan återstår den lilla detaljen att sälja in den.

 

 gron.jpggul.jpg

Det är mörkt, osötat bröd med högt fiberinnehåll och det är två olika smaker som kan komma att bli fler.

 

Hitintills finns Rågform To Go alltså i två smaker och går det bra kan fler smaker komma. Vecka 7 lanserades den på Pressbyrån och 7-Eleven. Produkten har samma format som den ursprungliga men är lite större, vikt 130 gram. Anna Linde berättar att den har fördelar vid högt tryck i butiken samtidigt som den är svinnsmart.

- Man har den ju i frysen och tar fram och tinar efter behov. Vill man gå ett steg länge kan man ta ut den ut förpackningen och värma den i grill, mozarellan smälter jättefint. Det är då också möjligt att lägga till egen topping och få lite cafékänsla.

Anna Linde har jobbat med mat och färdigmat i 12 år, mestadels inom dagligvaruhandeln. Nu är hon en del av ett team inom Fazer Bageri som har fått nöjet att fylla det tidigare nämnda hålet på marknaden med ett mörkt, osötat bröd med högt fiberinnehåll. Ett alternativ till Polarklämman som annars har ett liknande koncept.

- Det går bra på Pressbyrån och 7-Eleven och vi ser verkligen fram emot att få gå vidare ut på convenience-marknaden, säger Anna Linde och berättar avslutningsvis att man i utvecklingsarbetet också intervjuat ett antal kunder som input i utvecklingen.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Fazer Bageri