Skip to main content

Ny rapport visar att självbetjäning blir allt mer populärt

ny_rapport_fran_swish_sjalvbetjaning_allt_mer_populart_vaxte_med_10_procent_under_202_3.jpeg

 

Swish har tillsammans med HUI Research släppt rapporten ”Unika besökare”, en är uppföljning av fjolårets rapport "Ombemannat". Trenden med självutcheckning fortsätter att växa sig starkare, och omsättningen från självbetjäningshandeln i Sverige växte med 10 procent mellan 2022–2023. Det är framför allt den yngsta konsumentmålgruppen, 18–29 år, som driver utvecklingen. 

Att som konsument själv ha kontroll över sitt köp i butik är något som har fått ett rejält uppsving under det senaste året. Den svenska självbetjäningshandeln växte med 10 procent under 2023 och majoriteten av konsumenterna föredrar idag självbetjäning framför en bemannad kassa när de handlar i en matbutik. 

Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året. Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiks-appar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

- Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterades inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen. Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto. Självbetjäningen är här för att stanna och kommer bara fortsätta att växa, så här finns det stora möjligheter för fler handlare att utveckla sina butiker, säger Urban Höglund, vd på Swish.

De yngre konsumenterna tillhör en otålig generation som är präglad av smartphone-användning och snabba sociala medier-flöden. Konsumenterna i Generation Z, 18-29 år, gillar inte att stå i kö. Rapporten visar att 39 procent har lämnat en butik under det senaste året för att kön till kassan var för lång. Cirka hälften svarade dessutom att de primärt använder en självutcheckningsstation för att undvika köer. Det här är något som butikerna behöver ha i åtanke, menar Urban Höglund:

- Kundernas förväntningar på olika tekniska lösningar är hög och efterfrågan blir allt större, framför allt bland de yngre konsumenterna. Alla har olika behov, vissa vill ha personlig service och rådgivning, andra vill klara sig själva och inte visa sin varukorg för någon. Alla är helt enkelt unika och vi är övertygade om att tekniken är nyckeln till att skapa dessa personliga köpupplevelser.

Här kan du ladda ner rapporten

Källa och bild: Swish