Skip to main content

Max Burgers och Circle K är branschbäst

sf06e1vbwxeflkeocq29_kopia.jpg

Foto: Circle K

 

För fjortonde året i rad släpps Sustainable Brand Index, som mäter hur svenska folket upplever olika varumärkens hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation. Circle K och Max Burgers tar förstaplatsen i sina respektive branscher.

Sustainable Brand Index innehåller två delar - social hållbarhet och miljömässig hållbarhet. Dessa delar vägs ihop och alla företag som valts ut för att ingå i studien får poäng utifrån hur svenska konsumenter uppfattar respektive varumärke. 

- Det här är ett otroligt fint kvitto på att vårt hårda arbete för omställning av såväl branschen som vår verksamhet faktiskt nått fram till allmänheten. Detta är ju till stora delar ett kommunikationsbetyg, och kommunikation blir bara bra om det är verkligen handling bakom orden. Det är förhoppningsvis det som nått fram till konsumenterna, säger Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

 

 skarmavbild_2024-03-14_kl._18.03.27.png

Stolta pristagare. Foto: Max Burgers

 

Max Burgers har för fjortonde året i rad blivit rankade som branschbäst i hållbarhet enligt svenskarna. Max har länge haft fokus på hållbarhet, vilket har varit en prioritet sedan företaget grundades 1968.

- Jag är stolt över att Max återigen har blivit rankade som branschbäst i hållbarhet och att svenskarna ser vad vi som företag gör. En viktig målsättning för oss är att få fler företag att jobba med hållbarhet som en del av kärnverksamheten. Max fortsätter hela tiden att öka sina ansträngningar för att vara en förebild inom hållbarhet och lönsamhet samtidigt. Det är så vi allra bäst inspirerar våra branschkollegor att ställa om, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på Max Burgers.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Källa: Circle K och Max Burgers