Skip to main content

USA: Försäljningen av choklad och godis nådde rekordnivåer

788321-colored-candies.jpgcolourbox1151045.jpg

 

Konfektyrförsäljningen nådde en rekordnivå 2023 med nästan 49 miljarder dollar i total försäljning. Enligt branschorganisationen National Confectioners Associations (NCA) State of Treating-rapport 2024 så köpte nästan alla amerikander godis någon gång under förra året. Choklad nådde 25,9 miljarder dollar i försäljning, icke-chokladgodis 19,2 miljarder och kategorin tuggummi och mint 3,7 miljarder.

Trots en tuffare ekonomisk situation köpte 98 procent av konsumenterna godis förra året och de spenderade i genomsnitt 260 dollar på godis under året. 27 procent av konsumenterna sa att de köper godis i convenience-butiker. Men med mindre pengar att röra sig med så förändras konsumenternas vanor. Enligt rapporten så köper 44 procent choklad och godis mer sällan, 30 procent köper bara det som är på extrapris och 25 procent köper endast sitt favoritgodis och provar inga nya produkter. 

Konsumenterna vill dock fortfarande unna sig, och de köper choklad för att göra det. Enligt rapporten så nämner 90 procent av alla människor just choklad när de får frågan om vad de köper när de vill unna sig något gott. Nio av tio kan övertalas att spendera lite mer på choklad eller godis än vad de hade planerat.

Konsumenterna köper även i USA mer godis inför helger och ledigheter. Alla hjärtans dag, påsk och halloween är viktiga för konfektyrförsäljningen. För att öka sin försäljning menar NCA att butiker bör satsa på kampanjer och fokusera på just konfektyr både online och i butik. NCA föreslår också att butiken utnyttjar just varumärkeslojaliteten och välkända favoriter för att sälja mer.  Pris och varumärkeslojalitet var de två främsta faktorerna för godisval och köpbeslut bland konsumenterna, enligt rapporten.

Text: Ann Hedlund

Källa: NACS

Foto: Colourbox