Skip to main content

Conveniencehandeln i en lågkonjunktur

skarmavbild_2024-04-25_kl._18.23.02.png

Nils Nybonde, Coca Cola Europacific Partners

 

Den 25 april träffades över 30 personer inom CSS Networking Program för att lyssna på årets tredje CSS Meeting for Inspiration. Ämnet denna gång var ”Conveniencehandeln i en lågkonjunktur”. Presentatörer var Maria Mikkonen, chefsekonom Svensk Handel, Sara Rosengren, professor Handelshögskolan i Stockholm, Nils Nybonde, Coca Cola Europacific Partners samt Magnus Berglund, vd Honestbox.

Maria Mikkonen beskrev hur handeln påverkats av först pandemin och sedan av inflation och höjda räntor. Vi är nu sedan ett tag i en lågkonjunktur och man ska komma ihåg att många handelsföretag redan före pandemin hade negativa marginaler. Senaste året är det i princip bara apoteksvaror som ökat i volym. Så det är tufft!

Sara Rosengren pekade på skillnaden mellan mikrokris och makrokris. En mikrokris inträffar när det totala köputrymmet minskar, och det leder till att man köper i stort sett samma varor som tidigare men lite mindre av varje. En makrokris är när vi har en kris i större skala och därmed kan det upplevda köputrymmet minska, och det leder till att man köper mindre trots att man kanske inte drabbats av makrokrisen. Vi har på senare tid levt i en mikrokris och en makrokris samtidigt. Sara berättade också att en ekonomisk nedgång brukar påverka konsumtionen under längre tid än den faktiskt borde. Efter en nedgång följer en tid av försiktighet och fokus på enkelhet.

 

skarmavbild_2024-04-25_kl._18.23.52.png

Sara Rosengren, professor Handelshögskolan i Stockholm

 

Nils Nybonde berättade om dryck och conveniencehandel i lågkonjunktur. Dryck är vanligtvis en vara som inte påverkas av konjunkturer, och så har också varit fallet under senaste tiden. Han påpekade på att dryck stigit i pris med 18 procent under de senaste dryga två åren, och tidigare så har det tagit ca 15 år för att nå en prisökning på 18 procent. Så snabbt har det gått. Nils avslutade med att peka på att det som påverkar försäljningen av drycker mest är vädret. Det är mycket stora skillnader mellan år med varma somrar och år med kalla somrar. När det är varmare än 21,4 grader under många dagar, då ökar försäljningen stort.

Sist ut var Magnus Berglund. Han berättade att det finns en missuppfattning om att det är dyrt att göra sin butik obemannad eller obemannad under delar av dygnet. Så är det inte. Det gäller att välja rätt tekniska lösningar. Honestbox jobbar inte med att driva butiker utan överlåter det till de som kan det. Man jobbar istället bara med den tekniska lösningen och för att få den så kostnadseffektiv som möjligt.

Totalt sett en bra och mycket uppskattad förmiddag.

Text: Bengt Hedlund

Foto: Susanne Ankarkrans

 

skarmavbild_2024-04-25_kl._18.24.32.png

Magnus Berglund, Honestbox