Annorlunda convenience i Barcelona
Barcelona var målet för årets CSS Store Tour med CSS Networking Program. Närmare 80 personer från kedjor, grossister och leverantörer fick både information och inspiration, och inte minst möjligheten att träffa andra i branschen. Spaniens convenience-marknad är lite annorlunda än de vi besökt tidigare på våra resor. Den ligger inte så långt framme utvecklingsmässigt som många andra, men hade trots det mycket intressant att bjuda på. Välkommen att hänga med på några butiksbesök.
När gruppen landade på flygplatsen så väntade två bussar som skulle ta oss till flera olika trafikbutiker på vägen mot hotellet. Bland annat besöktes Cepsa, Galp och Repsol. Just de butiker som vi besökte gav ett blandat intryck. Några kedjor hade kommit riktigt långt med sina trafikbutiker och investerar bara i ny teknik - man köper allstå bara det bästa när man nu gör investeringar och förbättrar sina stationer.
Eftersom vi var en så stor grupp, i år slog vi rekord med närmare 80 personer, så var vi uppdelade i två bussar. Vi delade också upp besöken, så inte båda bussarna anlände till samma butik samtidigt. När vi kom till de olika butikerna så möttes vi av personalen men också av ledare inom kedjan som åkt ut till just denna butik för vår skull. Vi fick bra presentationer på plats där de berättade om just ”sin” trafikbutikskedja.
Andra halvan av gänget.
Cepsa erbjuder varm mat av god kvalitet. Här finns en hel del premiumprodukter som gör det möjligt för kunderna att göra sin vardagshandling men också köpa med sig något gott hem eller när de är på resande fot. Här finns även möjlighet att ladda elbil.
Galp har arbetat med att lyfta kundupplevelsen både genom sitt convenience-utbud och caféer. De har ett brett utbud av färdiglagad mat, dagligvaror, snacks och drycker. Kedjan har omvandlat sina butiker och gjort dem mer digitala, innovativa och moderna. I slutet av 2023 hade kedjan 1257 stationer på den Iberiska halvön.
Blandande intryck av de butiker och ställen som besöktes.
En annan trafikbutikskedja som vi besökte var Repsol med sina 3671 stationer runt om i Spanien. Här kan kunderna hitta närmsta station som erbjuder förnybart bränsle via appen Repsols Waylet, vilken gör det möjligt för kunderna att tanka/ladda och betala utan att behöva lämna sitt fordon. I slutet av 2023 hade kedjan fler än 1800 laddstationer och målet är att kunna erbjuda en laddstation för varje 50 km längs de stora vägarna på Iberiska halvön.
Fulla av intryck anlände gruppen till hotellet, Catalonia Barcelona Plaza, sent på eftermiddagen. Efter incheckning så väntade gemensam middag på hotellets restaurang Simultaneo.
Dag två innebär för det mesta butiksbesök till fots på våra store tours. Vår amerikanska systerorganisation NACS hade förberett fyra alternativa ”rutter” för deltagarna att välja på i lite olika delar av centrala Barcelona, och med flera intressanta butiker att besöka. Det blev ganska långa promenader och gångavstånd mellan butikerna.
Också bland butikerna inne i Barcelona var intrycken blandade. Många butiker var mer av mini-livs med betydligt fler artiklar i sitt sortiment än vad vi har i Sverige till exempel. Det beror till stor del på att människor inte använder bil så mycket när man handlar, kanske har man inte alls tillgång till bil. Det betyder att man går till sin butik och förväntar sig att det som vi kallar convenience har ett större sortiment. Om man har tillgång till bil så åker man längre bort, kanske bara någon gång i månaden, och handlar på en stormarknad.
Kaffekulturen ser helt annorlunda ut än här hemma. I Spanien så dricker man kaffe ungefär som man gör i Italien, det vill säga man sitter ner och dricker sin espresso i en porslinskopp.
- Den kulturen där man köper kaffe i pappmugg, som ”skapades” av TV-serien Sex and the City som utspelade sig i New York för många år sen nu, den finns inte riktigt här i Barcelona. Nu försöker man få yngre människor i tjugoårsåldern att köpa kaffe och ta med sig - kaffe on the go så att säga. Så den utvecklingen går sakta framåt, säger Bengt Hedlund, vd CSS.
I en saluhall användes strutar som presentation - en kul idé tyckte flera av deltagarna.
Av de butiker som besöktes till fots var de flesta mer av ”supermarket-karaktär", men ett besök på en av convenience-kedjan Carrefour Express butiker fanns också med. Kedjan ägs av det franska företaget Carrefour, som ska vara den sjunde största ”handlaren” i världen sett till intäkter. De har cirka 13 900 butiker i drygt 30 olika länder. Carrefour Express skapades 2007 för att samla alla Carrefour-ägda convenience-butiker under ett och samma namn. De flesta Carrefour Express är franchise. I slutet av 2023 så fanns 1056 Carrefour Express runt om i Spanien.
Mat och tobak - viktiga inom convenience.
På kvällen dag två så var det dags igen för gemensam middag. En kort bussresa tog oss till restaurang El Xalet, som ligger uppe på ett berg med en fantastisk utsikt över Barcelona och ut över havet. Efter en fördrink på terassen så fick vi en egen del av restaurangen, vilket gjorde att vi kunde prata utan att störa andra gäster. Som vanligt var det en mycket god stämning och en fantastiskt härlig grupp deltagare. En hel del nya bekantskaper, vilket alltid är roligt.
En Xurreria erbjöd mat där allt hade ett korvliknande utseende oavsett om det var skinka, efterrätter eller churros.
Samtalet kom också in på vart vi ska resa nästa gång - och Tokyo är en stad som nämndes flera gånger. Vi får se vart det bär av på nästa resa. Vi säger stort tack till alla årets deltagare, och på återseende.
Text: Ann Hedlund
Foto: Susanne Ankarkrans
Foto överst: Halva gänget utanför en av Repsols stationer i Barcelona.
Milsvid utsikt från restaurang El Xalet.
Det fanns också tid för annat än butiksbesök - som stranden och ett av Barcelonas mest kända landmärken Sagrada Familia. Foto: Bengt Hedlund